Toastmasters - Role

Wstęp

Zerknij ogólniejszy artykuł

 

Uwaga: artukuł w trakcie edycji!
Edytuję ten artykuł mając co jakiś czas tylko kilku minut :)
Jestem członkiem klubu Speaking Elephants (Warszawa, Angielski), stąd angielskie nazwy / fragmenty po angielsku - które wcześneij przygotowałem.

Rola/Funkcja

Spotkania Toastmasters zachowują pewną strukturę.


Zawsze jest:

  • osoba prowadzącza spotkanie (toastmaster),
     
  • mówcy (speakers),

 

Na spotkaniach jednak występuje znacznie więcej osób.

  • oceniający mówcę (speaker evaluator),
    osoba, która przedstawia danego mówcę i później przedstawi szczegółową ocenę danego mówcy.
     
  • główny oceniający (general evaluator)
    osoba oceniająca całe spotkanie.

Dla lepszej oceny, na spotkaniu są osoby które skupiaja się na konkretnym aspekcie przemówień.

  • (ah counter)
  • (timer)
  • oceniający język (grammarian)
  • oceniający mowę ciała (body language evaluator)
    Ta rola rzadko występuje w klubach Toastmasters, jednak w Speaking Elephants (Warszawa) - jest :)

 

By ożywić trochę atmosferę mamy jeszcze:

  • osoba prowadząca gorące pytania (table topic master)

 

To nie są stałe role przypisane do członków toastmasters!
Za każdym razem dowolna osoba (z klubu) może zapisać się na dowolną rolę.

 

"Część wspólna"

Przez co, musi wyjść na scenę!


Nawet podejmując się tak prostej roli jak "Ah counter".
Musisz wyjść na scenę i opowiedzieć czym jest ta rola, w taki sposób, by goście zrozumieli po co jest ta funkcja i jednocześnie taki sposób by było to ciekawe dla osób, które słyszało to już wiele razy!
Dodatkowo na końcu musisz wyjść ponownie na scenie przedstawiajac raport, obserwacje, rady.
 

Ewaluator / Oceniajacy

W tej roli wcielisz się 

Mówca wygłasza mowę (praktyka), jednak mógł nauczyć się 

.....

TODO:

 

Przed spotkaniem

W czasie spotkania przedstawisz mówcę.
By wprowadzenie nie było nudne, warto dowiedzieć się czegoś ciekawego o mówcy.

Wywiad
Dlatego warto przeprowadzić z nim/nią wywiad!

Skontaktuj się z mówcą zrób wywiad (na potrzeby odpowiedniego wprowadzenia - przedstawienia mówcy).

 

Cele

Każda mowa (projekt), ma inne cele. Dodatkowo mówca, może mieć dodatkowe cele.
Dowiedz się jakie są cele i uwzględnij je w wprowadzeniu.
Dzięki temu publiczność również będzie wiedziała na co zwrócić uwagę w czasie oceny przemówienia.
 

Przedstawienie mówcy

Uwzglednij:

  • informacje o prelegencie,
  • cel,
  • tytuł mowy,
  • imię i nazwisko mówcy

 

Na co zwrócić uwagę?

  • Cel, powód:
    • struktura logiczna (łatwa do naśladowania),
    • dobre/ciekawe otwarcie (hak),
      wciągające, tak, że jesteś ciekaw/ciekawa co dalej
    • mocne / niezapomniane zakończenie
      dobre podsumowanie
  • Treść:
    • słownictwo i gramatyka,
      zrozumiałe? proste? zbyt proste?
    • przejścia między punktami,
    • odpowiedni temat dla odbiorców,
  • Mowa ciała:
    • kontakt wzrokowy,
    • ruch na scenie,
    • gesty,
    • mimika
    • postawa.
  • Głos:
    • efektywne wykorzystanie pauz,
    • pitch (Ton głosu),
    • głośność (moc),
    • tempo (Tempo).

 

 

 

Gorące pytania ("Table topics")

To sesja w której wszyscy na sali mogą brać udział (nawet Goście).

W tej sesji, wychodzisz na scenę, dostajesz pytanie (nie znając go wcześniej) i musisz na nie odpowiedzieć w ciekawy sposób.
Masz 1-2 minuty czasu.

Brzmi prosto, co nie?

Najlepsza osoba dostaje nagrodę.

 

Przed spotkaniem

  • Przygotuj pytania 5+ (ile? - postaraj się oszacować ile będzie czasu, plus zapas)
    najlepiej ciekawe, otwarte pytania pasujące do tematu spotkania.
    Brak pomysłu?

    Zerknij listę 360 pytań (po angielsku), poszukaj w sieci.
    Za jakiś czas pewnie przygotuję aplikację na stronie z gorącymi pytaniami.

  • Wydrukuj, wytnij, choć na spotkaniu możesz również przeczytać na głos pytania.
  • Przygotuj "wprowadzenie"
    Pamiętaj, by wyjaśnić zasady w taki sposób, by były zrozumiałe dla gości i jednocześnie ciekawe dla osób, członków, którzy słyszeli to już wiele razy! 
    • Każdy może brać udział (nawet goście);
    • To ćwiczenie improwizacyjne, poznasz pytanie gdy się zgłosisz;
    • To jest konkurs;
    • Czas minimum 1 minuta, najlepiej 1 - 2 minuty, maksimum 2:30.
  • PS: Nie za długo! - zostaw czas na przemówienia!

    Uwzględnij:
  • Przygotuj nagrodę (jeśli w klubie macie zwyczaj dodawania czegoś od siebie :)
  • Przygotuj "wprowadzenie" (przedstawienie roli).

W czasie spotkania

  • Przedstaw rolę.

     
  • Dla każdego mówcy, zapisz w widocznym miejscu (np na tablicy) nr, Imię i słowo kluczowe (zdanie), dzięki czemu w czasie głosowania członkowie będą wiedzieli na kogo głosować.
    Tzn. niektórzy zapisują np. tylko imię, jednak potem nie wiadomo kto mówił o ....
  • Poinformuj o głosowaniu i zasadach, zbierz głosy.
  • Podlicz ogłoś zwycięzcę, wręcz nagrody.


 

 


Table Topics are impromptu speeches. The purpose of the Table Topics section is to help members think on their feet and speak on a given subject for between one and two minutes. It also allows speaking opportunities for those who are not programmed for other roles on the Agenda.

Before the meeting 
Draw up a list of Topics. Ideas can be found in The Toastmaster magazine, national papers or websites. Do not repeat the previous meeting

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chronometrażysta / Timekeeper / Timer

Chronometrażysta jest odpowiedzialny za śledzenie/pomiar czasu.

Mierząc czas i informując pomagasz innym wyrazić swoje myśli w określonym czasie (kontrola czasu).

Do dyspozycji będziesz miał kilka kart, dzięki którym mówca będzie wiedział, np. że kończy się czas, a to znaczy, że czas podsumować porzemówienie.

 

Toaleta jest idealnym przykładem względności czasu.
Gdy musisz do łazienki, a ta jest chwilowo zajęta, każda sekunda trwa naprawdę długo,
gdy już wyjdziesz czas już płynie normalnie.
 

 

Dlaczego ta rola jest ważna?

Pomagasz mówcy, bo:

  • Na scenie inaczej płynie czas,
  • Mówca powinien nauczić się 'wyczucia czasu',
  • Zbyt długie wystąpienie (staje się nudne - trudniej utrzymać uwagę), Za krótkie, ...,
  • Ludzie zapamiętują, to co na początku i na końcu.
    Gdy mówca się za gapi, może okazać się, że nie zdązy podsumować.
    Dlatego tak ważna jest kontrola czasu.

Pomagasz zorganizować spotkanie by wszystko przebiegło zgodnie z planem (lubisz przedłużajace się spotkania?)

Przed spotkaniem

  • Przygotuj "wprowadzenie"
    Pamiętaj, by wyjaśnić zasady w taki sposób, by były zrozumiałe dla gości i jednocześnie ciekawe dla osób, członków, którzy słyszeli to już wiele razy! 
    Koniecznie uwzględnij:
    • zielona karta - minimalny czas
    • czerwona - koniec maksymalnego czasu
    • żółta karta - pomiędzy
    • po 30 sekundach mówca obowiązkowo musi zakończyć przemówienie (używasz dzwonka)
  • Uzgodnij z prowadzącym spotkanie (Toastmaster), sygnały, kiedy dać znać, że np. czas zacząć kolejna część spotkania etc.
  • Upwenij się, że wiesz kto ile czasu może mówić.

 

Co ile trwa?

  • Projekty (różnie, sprawdź w agendzie)
    • Projekt 1 (Ice Breaker):
      4-6 minut (krótszy czas, by nie stresować za bardzo na początku)
    • Projekt 2-9
      5-7 minut
    • Projekt 10
      8-10 minut
    • Przemówienie specjalne 12 minut
    • Przemówienie specjalne 15 minut
    • Przemówienie specjalne 20 minut
    • Przemówienie specjalne 30 minut
  • Ocena przemówienia
    2-3 minuty
  • Wprowadzenie / Raport
    • Timer ~1 minuta,
    • Ah-counter ~1 minuta,
    • Grammarian ~3 minuta,
    • Body Language evaluator (jeśli wystepuje) ~3 minuta,
  • Gorące pytania (Table Topics)
    1-2 minuty

 

Podane czasy to czas osiągniecia minimum (zielona karta) i maksimum czasu optymalnego (czerwona), środek (zółta) jest po między, po 30 sekundach od maksimum używasz dzwonka (jeśli to konieczne).


W czasie spotkania

  • Przypomnij prowadzącemu, że już czas zacząć spotkanie,
  • Pilnuj harmonogramu i czasu każdej osoby na scenie odpowiedni ich inforumjąc.
  • Zmierz i zapisz czas mówców.

 

Pomiar

<ZDJĘCIE>

Przy zmianie, pokaż kartę w taki sposób by osoba mówiąca ją zauważyła (by była świadoma zmiany).

Dodatkowo wstaw kartę do stojaka, tak by aktualna była zawsze widoczna.
Pamiętaj by schować wszystkie karty ze stojaka po zakończeniu przemówienia!
W innym wypadku kolejny mówca widząc np. zieloną kartę mógłby uznać w pewnym momencie, że osiągnął minimalny czas.

 

Raport

Masz 1 minutę na przedstawienie raportu.

  • Czy wszystko odbyło się o czasie (zgodnie z agendą)?
    Na przykład: sesja rozgrzewkowa była zbyt krótka.
  • Który mówca ile czasu mówił?
    Za długa? Wykoarzystał dostępny czas?
  • Może ktoś przeciągał spotkanie?
    Na przykład: oceniający przemówienie, zdecydowanie przekroczył dozwolony czas.

 

 

 

Może pomóc?

Aplikacja?

Możesz użyć zwykłego stopera do odliczenia czasu.

Możesz użyć specjalnej aplikacji (na Androida / iOS).

Przykładowa aplikacja do pomiaru czasu dostępna w Google Play (To nie oficjalna aplikacja Toastmasters).


 


 

Ah counter

 

 

Policz ile razy każda osoba mówiąca użyła słowa "um", "err" lub innych kul lub wstrzymała wypełnienia podczas mówienia. Posłuchaj słów takich jak "i", "dobrze", "ale", "tak" lub "wiesz". Zanotuj, jakiego głośnika używają poszczególni wypełniacze i jak często.

Na marginesie dodam, że Ah counter, to osoba, która pilnuje by ludzie nie wydawali dziwnych/rozporaszajacych dźwięków.
Dla przykładu wiele osób dodaje "Yyyyyyyyyyyyyyy" (w chwili gdy się zastanawia), albo przeciąga wyrazy "iiiiiiii" etc. Dźwięki mogą być rożne, np 'pociąganie nosem'.
Gdy Ah counter usłyszy taki dźwięk, to powinien dać znać :) 
Tak by mówca zdał sobie sprawę, że to robie, dzięki czemu łatwiej będzie wyeliminować takie dźwięki (najpierw trzeba być świadomym :).

 

 

 

Pełniąc dowolną rolę na spotkaniu, musisz wyjść na scenę - uczysz się.

Przed spotkaniem

  • Przygotuj "wprowadzenie"
    • wytłumacz po co jest ta rola,
    • w jaki sposób pomożesz?
      Na przykład: przy każdym rozpraszającym/niepotrzebnym dźwięku uderzysz w cymbałki.
    • poinformuj, że podna końcu zdasz raport

 

Pamiętaj, by wyjaśnić zasady w taki sposób, by były zrozumiałe dla gości i jednocześnie ciekawe dla osób, członków, którzy słyszeli to już wiele razy! 

 

 

Kiedy zwrócić uwagę?

Osobiście uważam, że należy zwrócić uwagę przy wszelkich niepożądanych dźwiękach - nie tylko 'yyyyy'.

  • yyyyyyy...., eeeeee.... (zapychacze)
  • iiiiiiiii... (po angielsku: "annnnnnnnd") - niepotrzebne przeciąganie wyrazów,
  • dziwne dźwięki np:
    • pociąganie nosem,
    • chrumkanie,
    • ...
  • słowne wypełniacze - często powtarzane słowa, frazy np.
    • "że tak powiem"
       

Zbędne dźwięki, to nie tylko "yyyyyy",  to równie dobrze może być "pociaganie nosem".

Pamiętaj:

Pauza - cisza - nie jest zła! Często próbujemy ją schować dźwiękami typu 'yyyy'.
Cisza często potęguje słowa, które wypowiada mówca.
Daje czas do namysłu! Do przetworzenia tego co powiedział prelegent.

 

Dostosuj ocenę

Dostosuj swoją ocenę do ocenianej osoby.

 

Dla Gości publiczne wystąpienie może bardzo stresujące, gdy osoba ledwo mówi, to osobiście uważam, że nie ma sensu dobijać osoby ciągłym zwracaniem uwagi.

Wtedy po prostu przestanie mówić, a nie o to chodzi!

Tak samo w czasie sesji improwizacyjnej, czasem ograniczam 'zwracanie uwagi'.

 

 

Grammarian

Nauczysz się uważnego słuchania

 

Przed spotkaniem

  • Wybierz słowo dnia
  • Przygotuj "wprowadzenie"
    Pamiętaj, by wyjaśnić zasady w taki sposób, by były zrozumiałe dla gości i jednocześnie ciekawe dla osób, członków, którzy słyszeli to już wiele razy! 
    Koniecznie uwzględnij:
    • zwrócisz uwagę na dobre i złe użycie języka,
    • przedstaw słowo dnia i wytłumacz co znaczy, jak go używać (i jak nie należy tego robić)
    • na końcu zdasz raport

 

Słowo dnia?

Powinno to być słowo, które pomoże  zwiększyć słownictwo i jednocześnie takie, które można łatwo włączyć do codziennej rozmowy.
 

Przymiotniki, przysłówki zazwyczaj łatwiej wpleść między słowa niż rzeczowniki czy czasowniki.
Oczywiście możesz wybrać dowolne słowo, dobrze wybrać takie słowo które pasuje do tematu spotkania.
Wtedy łatwiej będzie uczestnikom użyć tego słowa w czasie rozmów.

Pamiętaj też o przykładach jego prawidłowego użycia i niewłaściwego.
Tak by uniknąć utrwalania niewłaściwych wzroców.


Jeśli jest to słowo obce (np. w anglojęzycznym klubie Toastmasters), zadbaj również o poprawną wymowę.

Pomyśl sobie co by było gdyby mówca powiedział /kʌnt/ zamiast /kaːnt/ (czyli "cunt" zamiast "can't")?

Dla jasności: "cunt" oznacza "pizda, cipa, cipsko, pipa, pinda, kurwiszon", a "can't" to "nie potrafić, nie móc".

 

Arlena nawet nagrała film:

Can&#8217;t, czyli co? Ja nie mog&#281;? | Po Cudzemu #18

 

 

 

Nie wystarczy powiedzieć.

 

Zapisz słowo dnia na tablicy / wydrukuj dużymi literami.
Pamiętaj by słowo było widoczne nawet z końca sali!

 

dobre i złe użycie języka

 

Bądź kreatywny!

Słowo nie musi być nudne.
Spotkałem się, nawet ze wspólnym śpiewaniem zwrotki piosenki, ze słowem dnia!

Wspólnie śpiewanie zwrotki, ze słowem dnia - zaskoczyło mnie i zainspirowało, że coś jeszcze można wymyśleć.

Raport

 

Podaj dobre i błędne użycie języka.
Jeśli źle użyto języka, zaproponuj, jak można by to powiedzieć prawidłowo (np. zamień <xxxx> na <zzz>).

Ogłoś, kto użył "słowa dnia" (frazy, terminu) poprawnie / niepoprawnie ile razy.
Konkurs, pochwal zwyciezcę, nagroda?

 

 

 

Oceniajacy mowę ciała / Body Language Evaluator

TODO: ...

Your body language may shape who you are | Amy Cuddy

 

 

Na co zwrócić uwagę?

 

 

 

 

 

W drodze na scenę #popularne

Idąc na scenę, jesteś już widoczny/widoczna.
Często w takiej sytuacji ludzie robią dziwne rzeczy (które nie zawsze dobrze wyglądają).
A to jest pierwsze wrażenie, zanim jeszcze zacznisz mówić!

Często idąc na scenę jesteś już widoczny/widoczna.

 

 

Zabawa rękami

Zabawa obrączką w czasie mowy?

 

 

  •  


 

Często są to ruchy nieświadome, sugerujące nerwowość (dyskomfort).

 

Bądź naturalny, spontaniczny. Nie udawaj/nie naśladuj kogoś innego.

Pozwól sobie reagować naturalnie, spontanicznie, tak jak w czasie spotkania z przyjaciółmi.

 

---

Spójność

---

 

Pewność siebie - przygotowanie

 

 

stres?

 


Kontakt zwrokowy:

Postawa:

  • Spokojna, czy nerwowa?
  • Pewna czy niepewna?
  • Zrelaksowana czy sztywna?
  • Kołysanie się,
  • chwytanie lub pochylanie się na pulpicie,
  • ręce w kieszeni,
  • poprawianie włosów / ubrania,

 

Gesty / Gestykulacja:

  • Naturalne, spontaniczne czy sztuczne?
  • Ze znaczeniem czy losowe?
  • Energiczne czy ...?
  • Jasne czy nieoczywiste?
  • Szerokie/otwarte czy zamknięte?
  • szeroka, czy zamknięta?
  • wzmacnianie słów?
  • jako wizualizacja?
    np. 'taki duży'
  • gryzienie/oblizywanie warg,
  • marszcznie brwi,

Wyraz twarzy?

  • Uśmiech?
  • Celowe / Losowe
  • Naturalne czy sztuczne?

 

Kontakt wzrokowy:

  • brak kontaktu,
  • patrzenie w podłogę / sufit,
  • zbyt szybki kontakt wzrokowy (jakby nerwowy).
  • Natrualny / gładki czy sztuczny / wymuszony?
  • Naturalny kontakt czy z wyraźnym sztuczny wzorzec?

 

Czasem delikatne drżenie rąk staje się widoczne gdy mówca trzyma coś w ręce.
Podobnie jak z długim kijem. drobny ruch na początku wywyołuje duży ruch na końcu.

 

Porady?

 

  • Zatrzymujesz się, zatrzymują się twoje myśli.
    Ruch może pomóc. Nasz mozg działa wtedy gdy się poruszamy.
  • Skojarz i "zaktorwicz" stan odbrężenia.
    //TODO...

 

Główny oceniający / General Evaluator

TODO: ...

Główny oceniający ocenia spotkanie jako całość.

Przed spotkaniem:

  • Zadbaj o obsadę ról (funkcji).
  • Organizacja spotkania
    • Skontaktuj się z prowadzącym spotkanie (Toastmasterem).
      Może się zdarzyć, że spotkanie będzie nietypowe (wtedy warto o tym wiedzieć).
    •  

Podczas spotkania:

  • Rób notatki

 

Raport:

  • Spotkanie,
  • Oceń prowadzącego (Toastmaster),
  • Twój zespół:
    • Timer,
    • Ah-counter,
    • Grammarian,
    • Body Language evaluator (jeśli wystepuje),
  • Oceń oceniających mówców,
  • Mówcy zostali już ocenieni, dlatego ich pomijamy,
  • Prowadzący gorące pytania (Table topics master).

 

 

Popularne objekcje / Co oceniać

 

  • Spotkanie,
    • Czy wszsytkie role ...
    •  
  • Oceń prowadzącego (Toastmaster),
  • Twój zespół:
    • Timer,
      • Czy "timer" odpowiednio informował (w sposób widoczny) mówców?
        • Jeśli "timier" nie chował kart, po każdym przemówieniu, to widoczna karta mogła wprowadzać kolejnego mówcę w błąd. (popularne)
      • Czy karty zostawały w stojaku po przemowie? Jeśli tak, to mogł to być błędny sygnał dla mówcy - źle.
      • Czy odpowiednio została wytłumaczona rola?
      • Czy raport został przedstawiony szczegółowo?
    • Ah-counter,
      • Czy odpowiednio została wytłumaczona rola?
      • Czy raport został przedstawiony szczegółowo?
    • Grammarian,
      • Czy słowo pasowało do tematu dnia?
      • Czy odpowiednio została wytłumaczona rola?
      • Czy raport został przedstawiony szczegółowo?
    • Body Language evaluator (jeśli wystepuje),
      • Czy odpowiednio została wytłumaczona rola?
      • Czy raport został przedstawiony szczegółowo?
  • Oceń oceniających mówców,
    • Czy szczegółowo zostali ocenieni (możliwość poprawy)?
    • Ocena "na kanapkę"?
    •  
  • Mówcy zostali już ocenieni, dlatego ich pomijamy.
  • Prowadzący gorące pytania (Table topics master):
    • Czy odpowiednio zostały wytłumaczone zasady?
    • Czy tematy były ciekawe?
    • Związane z tematem spotkania?

 

// TODO: ...

 

 

 

Task

Evaluate the whole meeting (in terms: what was good? what can be improved?).

  • Your team
    - Timer
    - Ah Counter
    - Body language evaluator
    - Grammarian

  • Toastmaster

  • Speech evaluators

  • etc

 

What should I do?

The first part (introduction, before speeches)

 

  1. Introduce yourself, explain your role (~1 minute),

  2.  
  3. Ask evaluators to come to the stage.

  4. // Then they will introduce themselves and explain their roles.

  • Timer

  • Ah Counter

  • Body language evaluator

  • Grammarian

 

=====

break

=====

The second part (after break, after speeches)

 

Ask your 'team' (evaluators) to come to the stage:

  • Timer (~1 minute)

  • Ah Counter (~1 minute)

  • Body language evaluator (~3 minutes)

  • Grammarian (~3 minute)


 

Evaluate the whole meeting (~5 minutes), please include:

  • Your team (give feedback to every functionary!)
    - Timer
    - Ah Counter
    - Body language evaluator
    - Grammarian

  • Toastmaster

  • speech evaluators  

  • etc.

 

what was good? what can be improved?

 

You will have up to 5 minutes.

if it will take 6 minutes it's still ok.

If shorter, it's fine too.

 

Please organize your speech.

If you will talk too long about one evaluator you may have not enough time for rest!

Warning: some of us stuck telling about something...

It's a good idea, to focus on most important parts.

 

Remember to give positive - constructive feedback (it shouldn't sound like a punishment)!

"Sandwich" feedback is preferred.

 

What can you spot?

(example, find out your questions).

 

Evaluation quality

  • Personal / General?

  • General / Detail

  • With suggestions how to improve?

 

Timer:

  • Cards visible or not

  • Things on time or not?

  •  

Gramarian:

  • Examples?

 

Toastmaster:

  • Topic good for audience?

  • ..

Meeting:

  • eg. delayed, but on time.

 

 

Prowadzący / Toastmaster

Będziesz prowadził całe spotkanie.
Może wydawać Ci się, że będziesz mówił, mówił i mówił.
Tymczasem, rolą prowadzącego nie jest mówienie (od tego są mowy), a bardziej organizacja spotkania i pokierowanie tak spotkania by było ciekawe, interesujące, angażujące.

 

Przed spotkaniem

 

  • Wybór tematu
    Temat ciekawy, zachęcający do konwersacji (udziału publiczności, niż biernego słuchania 'wykładu').
  • Sprawdź czy wszystkie role zostały obsadzone, jeśli nie - dzwoń, pisz, ..
    Pomocny w tym może być 'easy speak', który często służy do organizacji spotkań (są tam też kontakty do członków).
  • Przygotowanie Agendy ('spis treści spotkania')
  •  

 

 

 

 

TODO: ...

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach poszerzających perspektywę. A mając szerszą perspektywę, możesz podjmować lepsze decyzje! (a to Twój czas, pieniądze, zdrowie, ..)

Hej, używam reCAPTCHA v3, by ograniczyć BOTy. PS: pamiętasz politykę prywatności?

Dobre? - polub i poleć innym
Polub StartHerePL: Zdrowie
Polub StartHerePL: Biznes
Polub StartHerePL: InfoTechnologia

Newsletter?

Hej, używam reCAPTCHA v3, by ograniczyć BOTy. PS: pamiętasz politykę prywatności?
Najpierw jakoś potem jakość. Prawie wszystkie artykuły cały czas aktualizuję :) Możesz spotkać: literówki, niedokończone zdania itp. Wszelkie uwagi są mile widziane! michal @ starthere.pl