Szczepić czy nie?

 

Jeśli szukasz jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: Szczepić czy nie? - to nie jest artykuł dla Ciebie.
Nie mniej, warto przeczytać :)
Skupię się na argumentach jednej i drugiej strony. Zwrócę szczególną uwagę na obiekcje "antyszczepionkowców", by zrozumieć, czemu szczepionka, która ma pomóc jest postrzegana negatywnie.
Dla jasności, nie jestem lekarzem (przy analizie tematu jest to minus, choć może może mieć też i plusy).
Na marginesie: Louis Pasteur - od którego zaczęły się szczepionki również nie był lekarzem - był chemikiem!
Każdy popełnia błędy, jeśli widzisz błąd, nie zgadzasz się z argumentacją - daj znać.

Cel: obrazowo przedstawić tematykę szczepień i obiekcji.

Dlaczego się szczepimy?

Cokolwiek robisz, zawsze warto zastanowić się, dlaczego robimy to co robimy?

Dlaczego się szczepimy?

Odpowiedź jest prosta.
Chcemy być zdrowi i mieć dużo energii.
Często nie możemy pozwolić sobie na dłuższą chorobę (wtedy np. nie pracujemy - a kredyt trzeba spłacać).
Często przerażają nas możliwe konsekwencje choroby - powikłania.

Boimy się śmierci.
Zatem szczepienie może pełnić funkcję ubezpieczenia.

Jeden cel różne drogi

Wiemy jaki jest nasz cel.
Jak możemy go zrealizować?

Patrząc na dowolna mapę - łatwo można dojść do wniosku, że w dane miejsce można dotrzeć na różne sposoby.

 

By utrzymać zdrowie, 

albo możemy albo rozpocząć leczenie gdy tylko zachorujemy, albo podjąć działania profilaktyczne (zawczasu by zapobiec pożarom).

Profilaktyka, jest zazwyczaj tańsza, niż leczenie i koszta 'rehabilitacji' (pełnego powrotu do zdrowia).

 

Uzdrawianie / Leczenie

Przede wszystkim warto wiedzieć, że nasz organizm posiada fantastyczny system walki z wrogiem.
System ten nazywamy układem odpornościowym lub układem immunologicznym.

 

W naszym ciele many 10 razy więcej bakterii niż komórek naszego ciała (mikroby są mniejsze).
Slajd z nagrania: "TED, Rob Knight: W jaki sposób mikroby sprawiają, że jesteśmy, kim jesteśmy" dostępnego powyżej.

Przy okazji zerknij:

Probiotyki, Prebiotyki, Synbiotyki

Czym są Probiotyki, Prebiotyki, Synbiotyki? Zrozumiesz czym jest flora bakteryjna. Czy bakterie są złe czy dobre? Poznasz źródła bakterii probiotycznych (naturalne i z apteki) oraz szokujące informacje na temat suplementów. Czym jest szczep? wybrać? Zrozumiesz, że sam probiotyk nie wystarczy (potrzebne jest odpowiednie środowisko).

Zdrowie Probiotyki Prebiotyki Synbiotyki Bakterie Mikroorganizmy

 

Nasz układ immunologiczny musi nauczyć się, która komórka jest dobra, a która zła. Jeśli komórka układu immunologicznego spotka 'złą' komórkę, to ją niszczy.
Warto wiedzieć, że bakterie są niezbędne do naszego życia, choć przez niektóre - chorujemy.

 

Czasem z różnych przyczyn nasz układ odpornościowy nie radzi sobie z infekcją (lub trwa to za długo) - wtedy lekarz wypisuje nam receptę na antybiotyk.
Gdy nie pomoże to sięgamy kolejny antybiotyk (istnieją różne antybiotyki o różnym spektrum działania).
Choć zdarzają się już bakterie odporne na wszystkie antybiotyki!

Antybiotyki

Czym są antybiotyki? Skąd pochodzą? W czym pomagają? A w czym nie? Wirus czy bakteria - jak rozróżnić? Badanie CRP i zakresy. Nadużycie antybiotyków (z czego wynika) i konsekwencje. Jak szybko bakterie uodparniają się na antybiotyki? Jak dużo używa się antybiotyków - będziesz w szoku! Antybiotyki używa się do leczenia ludzi i zwierząt. Jednak czy ma to znaczenie dla naszego zdrowia?

 

Warto wiedzieć, że antybiotyki działają tylko na bakterie! Jeśli zaatakował cię wirus - antybiotyki nie pomogą!

W przypadku wirusów, leczy się objawowo.
Dbamy np. o to by pacjent się nie odwodnił, by nie wykrwawił, itd.

Warto wiedzieć, że w czasie infekcji może powstawać bardzo duża ilość różnego rodzaju toksyn (które należy usunąć).

Reklama

Profilaktyka

Profilaktyka przede wszystkim polega na zapobieganiu infekcji!

 

Największym bohaterem wszelkich medycznych osiągnięć jest mydło - higiena - antyseptyka!

Początki były ciekawe.

Ignaz Semmelweis

W wiedeńskim szpitalu były dwie kliniki położnicze, dla studentów medycyny i studentów położnictwa. W pierwszej odsetek zgonów wśród matek z powodu gorączki połogowej był zdecydowanie wyższy niż w drugiej. Semmelweis ustalił przyczyny tego stanu rzeczy. Stwierdził, że w klinice drugiej niska śmiertelność kobiet przy porodach wynika z tego, że lekarze i studenci pobierający tam naukę położnictwa, nie brali udziału w sekcjach zwłok i nie przenosili na swoich dłoniach zarazków.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Semmelweis

Zalecenia doktora, były proste (patrząc z naszej perspektywy).
Lekarze po sekcji zwłok powinni umyć ręce (odkazić), zwłaszcza, że nieraz chwilę później odbierali poród!.

Czy jest sens myć ręce?

W związku ze swoimi ustaleniami w maju 1848 r. Ignaz Semmelweis zalecił lekarzom, studentom i personelowi pierwszej kliniki stosowanie roztwór podchlorynu wapnia do mycia rąk przed wykonywaniem badań i zabiegów. Efekty okazały się pomyślne. W kwietniu 1848 r. odsetek zgonów z powodu gorączki połogowej w klinice numer I wynosił 18,3%, w czerwcu tegoż roku, zatem już po wprowadzeniu obowiązku mycia rąk spadł do 2,2%, w lipcu wyniósł 1,2%, zaś w sierpniu 1,9%.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Semmelweis

Były to czasy, zanim medycyna wiedziała o istnieniu bakterii. Sam Ignaz nie potrafił precyzyjnie wyjaśnić mechanizmu zakażenia.

Lekarzom nie podobały się zalecane przez Semmelweisa metody odkażania rąk, a szczególnie jego stwierdzenie, że przenosicielami gorączki połogowej kobiet są lekarze i studenci, którzy bezpośrednio po sekcji zwłok kobiet na nią zmarłych, nie myjąc rąk, przechodzą do odbierania porodów, a także położne przechodzące bezpośrednio od kobiet chorych do zdrowych. W 1858 na wielkim kongresie ginekologii w Paryżu przewodniczący M. Dubois zdyskredytował prace Semmelweisa, stwierdzając: „nie wykluczone, że są one oparte na jakichś pożytecznych założeniach, ale poprawne ich wykonanie jest związane z takimi trudnościami, że bardzo problematyczne korzyści nie usprawiedliwiają ich stosowania”. Po atakach lekarzy odrzucających jego zalecenia, Semmelweis, nie oszczędzając w słowach, nazwał ich mordercami kobiet.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Semmelweis

Dopiero kilkanaście lat po śmierci Ignaza, inny lekarz - chirurg Joseph Lister podchwycił pomysł i wprowadził mycie rąk do szpitalów w których pracował (1877 r.).

Do pierwszego wdrożenia minęło ~30 lat!

Ignaz Philipp Semmelweis (węg. Ignác Fülöp Semmelweis) przy braku akceptacji jego teorii, popadł w stan załamania nerwowego. Za to położył podwaliny pod tzw antyseptykę.
Czyli naukę zajmującą się niszczeniem drobnoustrojów (odkażanie).

Sytuacja miała miejsca dawno temu, jednak ludzie nadal są ludźmi. Dalej chcemy mieć więcej, kieruje nami duma, nikt nie lubi przyznawać się do błędów (tym bardziej rażących).

Naturalnym odruchem jest 'wyparcie się', próby zmniejszenia swojej winy, szukanie kozła ofiarnego, 

 

Dla nas to standard, ale dla reszty świata?

 

Czy myślisz, że np. na Kubie przeciętny obywatel może pójść do sklepu kupić mydło?
Czy sklepy mają tam tak bogaty asortyment jak u nas?

Czy myślisz, że np. w Indiach większość osób ma kibelek w domu?

Czy myślisz, że np. w Afryce osoby które nie mają dostępu do czystej wody posiadają środki odkażające?

Internet jest popularny, a elektryczność?

Jeśli w np. Bangladeszu możesz mieć pracownika na cały miesiąc za 20 USD, to czy jego standard życia będzie taki sam jak nasz?

Trudno oczekiwać, by wszyscy zachowywali te same standardy.
 

Przykładowe źródło wody pitnej.
Z jednej strony piją i załatwiają się zwierzęta, z drugiej strony ludzie pobierają pitna wodę.
Jest to kadr z "ICROSS Clean drinking water in East Africa"

 

Warto wiedzieć, że bardzo dużo groźnych 'zarazków' może być transportowana z wodą.

 

https://www.ted.com/talks/paul_ewald_asks_can_we_domesticate_germs#t-219001

 

Współcześnie w Polsce mamy dostęp do czystej bieżącej wody.


Do wody w rurociągach dodaje się chloru/ozonu, który zabija / zapobiega namnażaniu się bakterii.
Dzięki czemu woda w naszych kranach jest stabilna mikrobiologicznie.

Na marginesie: Chloru używamy np. w WC do odkażania. Szkodzi bakteriom i nam. Jednak zagrożenie płynące z 'zakażonej' wody jest znacznie wyższe! Z pewnością chlor jest lepszy niż fluor, który dodają Amerykanie do swojej wody!
Na szczęście współcześnie chlor zastępuje się ozonem.

Czysta woda -> mniej chorób / epidemii.

 

Profilaktyka zdrowotna – działania mające na celu zapobieganie chorobom, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Profilaktyka_zdrowotna

Higiena może być istotnym czynnikiem w zapobieganiu chorobom.

Scena z fabularnego filmu "World War Z".
Mimo epidemii - nie wszyscy chorują - jakby wirus niektórych omijał.
W kontekście filmu może to nie najlepszy przykład, bo chłopak był nieuleczalnie chory.

 

Dlaczego niektórzy nie chorują?
Dlaczego gdy wszyscy w okół są chorzy, oni nadal są zdrowi?
Dlaczego niektórzy mogą być np. nosicielami, nie mając żadnych objawów choroby?

 

Pod profilaktykę możemy podciągnąć Szczepienia.

Jednak czym są szczepienia?

Reklama

Idea szczepionki

Idea szczepionki polega na kontrolowanym zakażeniu chorego (najczęściej przez wstrzyknięcie), w taki sposób by układ odpornościowy sobie poradził.

Gdy układ odpornościowy rozpozna 'wroga' (ciało obce), może wykształcić przeciwciała zwalczające infekcję.

Zatem dzięki szczepieniom, nasz organizm wie, czego może się spodziewać więc może się przygotować do inwazji.

Przygotowanie polega na wytworzeniu odpowiednich komórek pamięci. Z każdym wrogiem walczy się w inny sposób.
Potrzebne jest trochę inne uzbrojenie. Do tego potrzebne są fabryki, które w przypadku inwazji będą w stanie zapewnić (wytworzyć) odpowiednią ilość amunicji.
 

 

 

Do wywołania odpowiedzi układu odpornościowego, czasem potrzebne są żywe szczepy bakterii, czasem wystarczą 'unieszkodliwione' bakterie (jednak organizm będzie nadal w stanie je rozpoznać). Istnieje możliwość przyłączenia 'złego' fragmentu (to po czym układ odpornościowy rozpozna 'obcego') do innej komórki.

 

WNIOSEK:
Szczepionka nie chroni przed infekcją. Ewentualnie dzięki szczepionce organizm może szybciej zareagować na infekcję. Ponieważ nasz organizm, zna wroga - wie jak go rozpoznać, wie jak może go zniszczyć, może znacznie szybciej produkować broń i zlikwidować zagrożenie w zarodku.

 

Co ciekawsze, czasem można zaszczepić 'jedną chorobę' by uodpornić się na inną.
Przykładem może być słynna ospa prawdziwa, która całkowicie została wyeliminowana do 1980 r.
W przypadku ospa prawdziwej pacjenta, zarażało się żywym wirusem krowianki (CPXV), który u ludzi wywołuje niewielkie objawy, a potrafi zabezpieczyć przed wirusem ospy prawdziwej.

Szczepienie nie zapobiega infekcji, a jedynie pomaga szybciej opanować sytuację.

Łatwiej zgasić pożar w 'zarodku' niż gdy obszar obejmie większy obszar.
Dlatego czas reakcji - ma znaczenie.

Łatwiej zgasić świeczkę, niż palącą się łóżko!
Gdy organizm zna zagroszenie (np. dzięki szczepionce) - wcześniej zacznie gasić!

 

Sama szczepionka może wywołać powikłania.

Między 4. a 14. dniem po szczepieniu w jego miejscu pojawiały się zmiany w postaci grudek, pęcherzyków i białawych, wklęsłych krost (w tej kolejności). Zazwyczaj okres ten przebiegał z gorączką, rzadko osiągającą 39 °C i więcej oraz powiększeniem regionalnych węzłów chłonnych.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ospa_prawdziwa

Jednak takie objawy mogą być lepsze niż potencjalna choroba. 

Chorobę cechuje śmiertelność u osób szczepionych około 3% (dla najczęściej spotykanej odmiany), a u nieszczepionych średnio 30% (istnieją postacie choroby o śmiertelności szacowanej na 95%).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ospa_prawdziwa

Sczepiliśmy na 'krowiankę' otrzymaliśmy zwiększoną odporność na ospę prawdziwą (jest to tak zwana odporność krzyżowa).
Zamiast 30% szans na śmierć w przypadku infekcji mamy tylko 3% (po zaszczepieniu).

Dane pochodzą z wikipedii, nie jest to najlepsze źródło, ale w  tym przypadku chodzi mi o samą koncepcję.
Na marginesie: w 1980 ogłoszono całkowite zwalczenie (tzw. eradykacja) tej choroby.

Odporność krzyżowa występuje w przypadku w przypadku ospy prawdziwej i krowianki, jednak to nie znaczy, że występuje wśród innych wirusów (np. grypy).

 

Reklama vs rzeczywistość

Wiele osób odbiera szczepionki w sposób wyidealizowany.

Dzięki szczepionce będę zdrowy/zdrowa. Będę odporny/odporna na możliwą infekcję.

Jak już wiesz szczepionka z założenia musi pobudzić układ odpornościowy do wytworzenia przeciwciał.
Twój organizm musi mieć siłę poradzić sobie ze szczepionką.
Dlatego powinno szczepić się wyłącznie zdrowe osoby! Dlatego tak ważna jest kwalifikacja (nie należy jej bagatelizować). Szczepionka mogła by być w tym przypadku dodatkowym obciążeniem.
Być może spotkałeś się z sytuacją w której w pracy po szczepieniu na grypę poczułeś się fatalnie (rozchorowałeś się).
Jednak mówi się, że nawet taka choroba powinna być łagodniejsza niż w przypadku 'naturalnej infekcji'. Natomiast gdy uzyskasz już odporność to prawdziwą infekcję przejdziesz znacznie łagodniej!

Czasem efekty uboczne mogą być znacznie gorsze. Kwestia jakie mamy plusy, jakie minusy.

Producent zawsze chwali swoje produkty przedstawiając je z najlepszej strony. Zaś minusy - chowa się pod dywan.Sytuacja przypomina trochę sytuację z fastfoodów. 
Wchodząc do restauracji wybierasz pięknego hamburgera przedstawionego na szyldzie, a dostajesz po prostu hamburgera. Choć wygląda inaczej, to nadal jest hamburgerem. 

 

Hamburger z sieci McDonalds (r)
Zdjęcie z oferty McDonalds.
 

Hamburger z menu, często wygląda inaczej niż hamburger, który dostaniemy.
Zdjęcie koncepcyjne - znalezione w internecie. Nie jest to zdjęcie hamburgera z McDonalds!

 

Wiadomo również, że działy reklamy i marketingu, PRu firm farmaceutycznych zadbają o dobry wizerunek, odpowiednią ilość informacji, tak byśmy wybrali słuszną ofertę.
 

Przy okazji produktów spożywczych.
Z pewnością zauważyłeś, że kupując dowolny produkt, to zawsze są jakieś dodatki.
Czasem są to dodatki ze względów ekonomicznych, dzięki czemu szynka może mieć 50% mięsa podczas gdy kiedyś trzeba było 10kg miesa by wybrodukować 8kg szynki).

Często są składniki które przedłużają trwałość - konserwanty.
Szczepionkę trzeba przechować w bezpieczny sposób przez dłuższy czas (od produkcji, po jej podanie) - dlatego trzeba użyć konserwantów.
Konserwant - konserwantowi nie równy.

Wielu "Antyszczepionkowców" właśnie się ich obawia (mają pewne zarzuty).

Często produkt zawiera znacznie więcej niż to co znajduje się w nazwie.

 

Czasem pojawiają się różne dodatki, zanieczyszczenia. 
Zdarzają się błędy, w końcu wszędzie pracują ludzie.
A błędy czasem trudno wybaczyć (możemy czuć się zdradzeni, oszukani).

Reklama

Wstęp do analizy

"Antyszczepionkowcy" w mediach

Media żyją od wiadomości do wiadomości.
Im bardziej kontrowersyjna im bardziej szokująca informacja tym lepiej (większa oglądalność - większe zyski).

W Polsce mamy  ~38 mln ludzi, na świecie zaś umiera 36 milionów ludzi z głodu rocznie - to prawie 'cała Polska'!
źródło: Umieralność (The World Counts), Ludność Polski (wiki).

Ale kogo to obchodzi - to żaden 'news' - ważne są sensacje.
Kogo interesuje śmiertelność (bezpośrednia lub pośrednia) po zażyciu leków zgodnie z instrukcją? To żaden news.
Jednak "Znachor zabił dziecko" prędzej nadaje się na nagłówek.

 

Wiadomości: "z ostatniej chwili" muszą być szokujące, kontrowersyjne, ciekawe, muszą zainteresować - sprowokować odbiorcę.
W ten sposób zwiększa się oglądalność (co przekłada się na zysk)
 

Warto wiedzieć, że dokładnie to samo, zawsze można przedstawić z rożnych perspektyw.

Zwróć uwagę, że oba kadry przedstawiają dokładnie ten sam plac, w tym samym czasie.
Widać ten sam budynek, te same drzewa, a jednak wrażenie jest inne.
Zdjęcie przedstawia kadr z TVP Info oraz TVN 24, udostępnione przez Logikator.

 

Media mogą kreować obraz jak postrzegamy rzeczywistość.

AntySzczepionkowcy

 

Antyszczepionkowcy mogą wyglądać inaczej niż przedstawiają media!

Poświęciłem trochę czasu na zrozumienie.

Najbardziej mnie zaskoczyło, że:

Wielu "AntySzcepionkowców" - wcale nie jest przeciwko szczepionkom!

Choć wiele działań jest interpretowana, że jest się "przeciw".

Tymczasem, za działaniami często kryje się podstawowa zasada medycyny.

Primum non nocere (z łac. „po pierwsze nie szkodzić”) – jedna z naczelnych zasad etycznych w medycynie

https://pl.wikipedia.org/wiki/Primum_non_nocere

  • AntySzczepionkowcy, mają wątpliwości w stosunku do bezpieczeństwa niektórych szczepionek.
  • Nie widzą sensu w stosowaniu niektórych szczepionek.
  • Uważają że istnieją lepsze sposoby.
  • Dużą uwagę zwracają na podstawową zasadę przy szczepieniu, która często jest bagatelizowana: "w czasie szczepienia - dziecko musi być w pełni zdrowe". 
    W końcu dołożenie kilku dodatkowych wirusów dodatkowo obciąży organizm.
  • Zwracają uwagę na interakcje z lekami, innymi problemami.
  • W minimalizacji zagrożeń istotny jest odpowiedni kalendarz szczepień!

Warto zwrócić uwagę, że nawet słynny Dr. Andrew Wakefield - bardzo kontrowersyjna osoba od której zaczęło się mówić m.in o MRR - wcale nie jest przeciwny szczepieniom! - posłuchaj np. wywiadów, przeczytaj publikacje!
Zwraca natomiast uwagę na bezpieczeństwo szczepień, czynnikach zwiększających prawdopodobieństwo powikłań (stany zapalne, zaburzenie flory bakteryjnej, choroba Crohna, Autyzmu). I to że ryzyko wystąpienia powikłań można zmniejszyć!

 

Jak poznać w praktyce?

Kolejny raz przychodzisz z zasmarkanym dzieckiem - nie szczepisz, ponieważ może się to wiązać ze zwiększonym ryzykiem powikłań dla twojego dziecka. A w miedzy czasie słyszysz komentarze "To ta co nie szczepi".

Tak możesz się stać antyszczepionkowcem :D

 

Skąd ruch antyszczepionkowy?

Współczesna medycyna osiągnęła wiele - zwłaszcza w zakresie chirurgii.
Dlaczego ludzie odwracają się od medycyny akademickiej?

 

Brak zaufania

Wiele osób po prostu straciło zaufanie i/lub czuje się oszukana - nie tylko w zakresie szczepień.

Przykład: nowotwory

Z roku na rok, coraz więcej obserwuje się np. nowotworów.
Jeśli współcześnie ilość nowotworów rośnie, to znaczy istnieją czynniki, które zwiększają prawdopodobieństwo nowotworów.
Jeśli istnieją takie czynniki, to z pewnością istnieją sposoby by ilość nowotworów zmniejszyć.
Nowotwór rozwija się wiele lat, jednak gdy będzie już odpowiednio duży by go zdiagnozować, to pacjent dostaje 3 opcje.
Wyciąć, Naświetlić, Zatruć (chemioterapia).

Po wydaniu miliardów USD ilość nowotworów wciąż rośnie, a skuteczność chemioterapii jest rzędu 2-3% (do 5% w zależności od nowotworu, badanie dotyczy 5 letniej przeżywalności, nie oznacza, że np. 3% osób przeżyje, lecz to, że przeżywalność wzrośnie o 3% względem tych osób które nie brały chemioterapii).
Wiadomo, że nowotwór to bardziej objaw, niż choroba. Wiadomo, że może wynikać z wielu czynników.

  • Czy ktokolwiek próbuje usunąć np. metale ciężkie (chellatacje).
  • Czy ktokolwiek wyrównuje poziom witaminy D? - Witamina D, odpowiedzialna jest za ekspresję ponad kilkuset genów.
  • Komórki NK (Natural Killer) są zdolne do niszczenia nowotworów, czy ktokolwiek stara się by nasz układ odpornościowy ruszył?
  • Wiadomo, że najgorsze są przeżuty, czy ktoś próbuje chociaż wyhamować tzn. metastazę.
  • Czy ktokolwiek próbuje chociażby spowolnić wzrost nowotworów np. przez ograniczenie tzw. angiogenezy?
  • itd

 

W historii medycyny, jak i wielu innych branżach były też wpadki

Talidomid był sprzedawany bez recepty w latach 1957–1961 jako lek usypiający ogólnego stosowania, a w większych dawkach jako lek przeciwbólowy dla kobiet, których ciąża przebiegała z powikłaniami. Preparat został zarejestrowany w ponad 50 krajach, pod różnymi nazwami handlowymi (Talimol, Kevadon, Nibrol, Sedimide, Quietoplex, Contergan, Neurosedyn, Distaval i innymi).

Pod koniec roku 1960 udowodniono, że talidomid ma silne działanie teratogenne (czyli powoduje uszkodzenia płodu). Było ono szczególnie duże podczas pierwszych 50 dni ciąży[8]. Zanim wykryto ten aspekt jego działania, ofiarami tego specyfiku zostało około 15 tysięcy ludzkich płodów, z czego 12 tysięcy zostało donoszone i urodzone jako dzieci z głębokimi wadami rozwojowymi. Spośród owych 12 tysięcy dzieci około 4 tysięcy zmarło przed ukończeniem pierwszego roku życia. Większość z ocalałych osób żyje do dzisiaj, chociaż prawie wszyscy cierpią z powodu ciężkich deformacji ciała, między innymi braku kończyn (fokomelia lub amelia) i nienaturalnych proporcji ciała.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Talidomid

Ale to nie szczepionka, fakt.

Dla przykładu historycznie w szczepionkach na polio wykryto zanieczyszczenia np. wirus RS (RSV - Respiratory Syncytial Virus), czyli (dawniej zwany jako Chimpanzee Coryza Agent (CCA)).
Na RSV również istnieje szczepionka.

Przez długi czas szczepionki na polio były zakażone wirusem SV40 (Simian virus 40).

//Przeniosłem niżej

Zła perspektywa / Brak pomocy

- Jak długa mam brać ten lek?
- Całe życie.

Wiele osób zawiodło się (nie uzyskało pomocy) lub perspektywą dożywotniego objawowego leczenia 'samo' znalazło rozwiązanie.

 

Niepożądany odczyn poszczepienny (NOP)

U dziecka wystąpił niepożądany odczyn poszczepienny (negatywne efekty uboczne szczepienia).
Wiadomo, że niezadowolony klient wyrazi i przekaże niezadowolenie wszystkim znajomym, podczas gdy zadowolony w bardzo sprzyjających okolicznościach może komuś powie (poleci).

 

Biznes, czyli to co się opłaca

Wiele osób zdaje sobie sprawę, że medycyna, to biznes. 
Każdy biznes przedstawia informacje mu przychylne, pomijając niewygodne fakty. W końcu celem reklamy (za którą trzeba zapłacić) jest większa sprzedaż, a tym samym wyższe zyski.

Dlatego reklamuje się to na czym można zarobić (najwięcej).

Medyczny biznes

Zdrowie Mechanizm Biznes Jak to działa Patenty Rynek Zdrowie Reklama

Wychodząc z takiego założenia traci się zaufanie w otrzymywane informacje.

 

Wiele osób straciło zaufanie do różnych ofert składanych telefonicznie mimo różnych zapewnień (np. "To najlepsza oferta").

 

Idąc dalej, można kwestionować wszelkie źródła informacji.

  • Publikacje naukowe
    • sponsorowane są przez firmy farmaceutyczne.
    • naukowiec chcący opublikować niesprzyjające informacje (zagrożenie dla wielomiliardowego biznesu) - zostanie zdyskredytowany, straci pracę (i raczej nikt go nie zatrudni). A wiele z nich ma rodzinę, dzieci, kredyty.
  • Darmowa Wikipedia
    Wiadomo, że ludzie szukają informacji w internecie m.in w Wikipedii.
    Mimo iż Wikipednia nie zawiera reklam, to zawiera artykuły.
    Wystarczy zatrudnić ileś osób, które zadbają by Wikipedia zawierała przychylne informacje, zaś te nieprzychylne by były usuwane.
  • Telewizja/Prasa kłamie
    Telewizja/Prasa zarabia dzięki reklamą. Wiele z reklam przedstawia produkty medyczne. Zatem niesprzyjające informacje byłyby przeciwko partnerowi biznesowemu!
  • itd

 

Ryzyko

Wiele osób uważa, że potencjalna korzyść jest mniejsza niż potencjalne ryzyko.

Część osób uważa, że potrafi uzyskać dobry efekt bez szczepionek.

 

Reakcja polarna

Z psychologicznego punktu widzenia: zakaz wiąże się z tajemniczością i bardziej nas kusi. podczas gdy przymus - zniechęca!

Wiele osób woli samemu decydować.

 

Odpowiedzialność

Jeśli ktoś cię zmusza, to niech chociaż weźmie odpowiedzialność za ewentualne problemy!

Często jest to wykorzystywany jako jeden z elementów walki.
Jeśli lekarz chce zaszczepić - to niech podpisze, że jest pewny bezpieczeństwa szczepionki i bierze za nią pełną odpowiedzialność w przypadku wystąpienia powikłań.

 

Wiedza

 

Antyszczepionkowcy - często osoby które zadają pytania, szukają informacji.
Jedni cenią facebooka inni szukają dowodów i poparcia naukowego.
Uznają jedynie inne autorytety.

Analiza tematu

Zanim zaczniesz analizować temat szczepionek, zerknij:

Analiza tematu

Czym jest prawda? Kto ma rację? Religia i wiara w nasze przekonania. Błędy poznawcze. Pułapka autorytetów.

Reklama

Skąd ruch szczepionkowy?

Szczepionkowy i Antyszczepionkowcy - jedno napędza drugie.

Zaufanie do medycyny

To działa:

  • Gdy boli Cię głowa - bierzesz proszek, 15 min i po bólu,
  • Gdy jesteś chory - nieraz antybiotyk błyskawicznie rozwiązuje problem - czujesz tą magię.
  • Wszelkie leki objawowe, znieczulające - natychmiastowo odczuwasz efekty (choć problem często nie został rozwiązany).
  • Gdy odetniesz przypadkiem palec - chirurg może go przyszyć z powrotem

 

Osiągniecia

Poza tym, to złoty wiek, mamy telewizory, smartfony, internet - to technologia - jesteśmy na szczycie rozwoju!

Dlatego szczepionki również muszą działać!

 

Nauka

 

Od dzieciństwa uczymy się podążać i nie kwestionować autorytetów.
To co powiedział autorytet - jest Święte - tak po prostu jest.

 

Szczepionki to nauka, a należy wierzyć twardym dowodom.
Nie ma znaczenia to co powiedziała pani Ania na targu, że "wszyscy ...", lecz to czy faktycznie jest jakaś korelacja, jeśli tak, to jak istotny jest to problem.
Tym zajmują się naukowcy. Są ekspertami w swojej dziedzinie, dlatego należy im zaufać.
Z tego powodu pani Ania z targu nie może mieć racji, skoro fakty mówią inaczej. Jest to przykład współczesnej głupoty i braku edukacji.

 

 

 

Ortodoksyjni ekstremiści - szczepionkowcy i antyszczepionkowcy

Pamiętaj, ekstrema naprawdę rzadko są dobre.

W tematyce szczepionkowej często występuje duża polaryzacja.

Osoba jest za szczepieniem (nie akceptując/rozważając żadnych argumentów), albo przeciwna szczepieniu (również niechętna do rozmowy).

Często dialog przypomina wymianę komunikatów między zagorzałymi ortodoksyjnymi wyznawcami.

ortodoksyjny
«rygorystycznie przestrzegający zasad jakiejś doktryny»
https://sjp.pwn.pl/sjp/ortodoksyjny;2570049.html

Osobiście jestem przeciwny rygorystycznemu przestrzegania wszystkich założeń, teorii, tylko dlatego, że ktoś tak powiedział.
Są zasady ważniejsze i mniej istotne. Zaś ich stosowanie zawsze zależy od sytuacji.

Działania zwolenników, często przypomina działania ekstremistyczne. Polegają one na propagowaniu i realizowaniu skrajnych poglądów. Niestety nieraz propagowanie skrajnych poglądów wcale nie polega na rzetelnym przedstawieniu argumentów (do przemyślenia)!
Działania ekstremistyczne nieraz: "łatwo wyzwalają postawy wrogości wobec odmiennych poglądów czy idei" [wiki].

Dlatego,

pamiętaj, szczepionka to narzędzie.
Istnieją lepsze i gorsze narzędzia. Tańsze i droższe. Bezpieczniejsze i bardziej ryzykowne. Nieraz ten sam efekt można uzyskać na różne sposoby.


Skuteczność?

Żadna szczepionka nie zabezpieczy 100% osób.

Szczepionka nie chroni przed chorobą, ale może przyśpieszyć reakcję organizmu!


Dzięki szczepionce organizm jest w stanie zareagować wcześniej gdy zna intruza (patogen)!
Dzięki wcześniejszej reakcji objawy mogą być niezauważalne - jak w przypadku szybko ugaszonego pożaru! (przynajmniej w teorii)


 

 

Jak mierzy się skuteczność?

 

Warto wiedzieć, że skuteczność szczepionki oznacza wytworzenie przeciwciał przeciw antygenom obecnym w szczepionce.

 

Organizm przy kontakcie z zagrożeniem, wytwarza przeciwciała, które są w stanie je rozpoznać (po charakterystycznym antygenie).

Jednak czy sama obecność przeciwciał oznacza, że nie będziemy chorować.
Czy akurat te antygeny, których 'nauczyły' się przeciwciała pomogą w zwalczeniu infekcji?

 

Powód jest prosty.

Łatwiej i taniej można sprawdzić obecność przeciwciał niż sprawdzić zachorowalność szczepionych osób w stosunku do nieszczepionych.

W takich badaniach potrzebna była by randomizacja, podwójna ślepa próba, placebo.
Takie osoby powinny być w równym stopniu narażone na infekcję (a to wiąże się już z etyką/moralnością).

 

Antygen (źródłosłów niejasny: stgr. ἀντί anti, przeciw, γένος genos, ród, rodzaj; przytaczane także ang. antigen = antibody generator, generator przeciwciał)[1] – substancja, która wykazuje[2]:

immunogenność, czyli właściwość wywołania przeciw sobie odpowiedzi odpornościowej, lub antygenowość, czyli właściwość wiązania się ze swoistymi przeciwciałami.
W bardziej ogólnym sensie antygen to każdy związek chemiczny, który może być wykryty za pomocą swoistych przeciwciał w różnych metodach diagnostycznych. Pojęcie antygenu jest szerokie i zależne od kontekstu – mianem antygenu można określić całą komórkę bakteryjną lub tylko jedno z białek na jej powierzchni.

...

Rozróżnienia te są istotne, bowiem wartościowość antygenu ma znaczenie zarówno dla aktywacji limfocytów B[5], które wytwarzają przeciwciała, jak i dla możliwości tworzenia kompleksów immunologicznych (immunoprecypitacja)

..

https://pl.wikipedia.org/wiki/Antygen

W szczepionkach mogą znaleźć się antygeny w postaci:

  • osłabionych (atenuowanych) drobnoustrojów
  • martwych drobnoustrojów,
  • fragmenty drobnoustrojów,
  • substancje wydzielane przez drobnoustroje.

 

Przeciwciało, antyciało (określenie bliskoznaczne: immunoglobulina[a]) – rodzaj białka wydzielanego przez komórki plazmatyczne (czyli pobudzone limfocyty B) w przebiegu odpowiedzi odpornościowej typu humoralnego. Charakteryzuje się ono zdolnością do swoistego rozpoznawania antygenów.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Przeciwcia%C5%82o

Atenuacja, odzjadliwianie – sztuczne otrzymywanie odmian patogenów (wirusów, grzybów, bakterii) o znacznie obniżonej zdolności do wywoływania chorób (wirulencji) przy równoczesnym zachowaniu ich oddziaływania immunologicznego na organizm, w celu wyprodukowania szczepionki.

Atenuowany ustrój chorobotwórczy jest nadal żywy, ale niezdolny do wywołania choroby. Podanie takiego osłabionego drobnoustroju powoduje wytworzenie przez organizm osobnika szczepionego przeciwciał przeciw niemu, a więc wywołaniu odpowiedzi na czynnik chorobotwórczy.

Atenuacji dokonuje się prowokując mutacje (używa się w tym celu różnych mutagenów), regulując tempo namnażania przez zmiany temperatury oraz ograniczając ilość części składników w podłożu.

Najbardziej znanym przykładem zastosowania atenuacji w praktyce klinicznej jest BCG – atenuowany szczep Mycobacterium bovis, stosowany jako szczepionka w zapobieganiu gruźlicy.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Atenuacja

 

Reakcja na antygen vs skuteczność kliniczną?

Jak przekłada się jedno na drugie?

 

Istnieje przykłady, gdzie teoretyczna odporność (dowód odporności w postaci igG, nie odpowiada rzeczywistej odporności.

//Cases were confirmed by detection of measles-specific immunoglobulin M and/or RNA. 
Outbreak of measles among persons with prior evidence of immunity, New York City, 2011. [Clin Infect Dis. 2014 May;58(9):1205-10. doi: 10.1093/cid/ciu105. Epub 2014 Feb 27.]

 

Dziecko dostaje przeciwciała od matki

 

 

 

 

dr med. Magdalena Nehring-Gugulska
Międzynarodowy Konsultant Laktacyjny

Mleko matki przez cały okres karmienia zawiera czynne substancje o działaniu immunologicznym. Gruczoł piersiowy jest włączony w cały system ochrony przed zakażeniami. Gdy matka ma kontakt z drobnoustrojem poprzez błony śluzowe, pokarmowe, jej limfocyty T uaktywniają się, rozpoznając "wroga". Odpowiedzią jest tworzenie specyficznych przeciwciał klasy IGA przez limfocyty B, które osiedlają się wokół pęcherzyków mlecznych i wydzielają przeciwciała wprost do pokarmu. Dwiema drogami do pokarmu przenikają czynniki immunologiczne - z krwi matki oraz wprost z komórek odpornościowych. Ten mechanizm działa cały czas, bez względu na wiek dziecka i długość laktacji. Ponadto w pokarmie wciąż są obecne czynniki wzrostu nabłonka i tkanek, makrofagi, neutrofile, probiotyki, oligosacharydy, nukleotydy, cytokiny, laktoferyna,, lizozym i wiele innych substancji wspomagających rozwój i odporność dziecka. Pokarm matki w drugim roku życia stanowi osłonę dla podawanych pokarmów uzupełniających do wciąż nie w pełni dojrzałego przewodu pokarmowego. Pokarm chroni, odżywia błonę śluzwą jelit oraz ułatwia procesy trawienia.

https://pediatria.mp.pl/lista/92793,jak-dlugo-mleko-kobiece-zawiera-przeciwciala-chroniace-przed-infekcjami

 

//TODO: mleko matki vs odporność dziecka. Co przekazuje matka / przed czym chroni.

Pytania

Dlaczego po przebytej chorobie zyskujemy odporność na zawsze, a po szczepionce tylko pewien okres?

Reklama

Skład szczepionek

By lepiej zrozumieć przyjrzyjmy jak produkowane są szczepionki

Produkcja 

Metody produkcji i filtracji

 

 

Toksyczność

Warto zwrócić uwagę, że toksyczność zazwyczaj dotyczyć jednorazowej dawki.

Jednak niektóre substancje mogą się kumulować.
Może dojść do toksyczności przewlekłej.

Mimo iż w teorii niektóre substancje 'wydalamy', to część z nich możemy kumulować (gdy nie radzą sobie np. nasze nerki, wątroba, .. układ wydalniczy).

Wiele toksyn odkłada się w 'tłuszczyku', dlatego przy odchudzaniu może dojść do zatrucia używanymi wiele lat wcześniej lekami, antybiotykami, .. - które zostały uwolnione przy spalaniu tkanki tłuszczowej.

 

 

 

 

Dawka

Dziecko niezależnie od wagi dostaje taką samą dawkę.

Polityka bezpieczeństwa?

Kto pyta czy można zaszczepić, czy się zgadzasz?

Dzieci po urodzeniu mogą mieć rożną masę.
Czy dziecku które waży 1.5x więcej należy dać tą samą dawkę?

By Yehudamalul (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons

 

Konserwanty

 

Autyzm i spółka

 

Przede wszystkim, naukowcy nie wiedzą co jest przyczyną autyzmu.
Każdy teoria może być prawdziwa.

Osobiście uważam, że autyzm wynika z więcej niż jednego czynnika.
Katastrofy lotnicze zawsze wynikają z wielu różnych błędów/zaniedbań/usterek (a nie tylko jednej).

Autyzm występuje częściej i bliźniąt jednojajowych niż u dwujajowych, dlatego podejrzewa się podłoże genetyczne.

Jednak pamiętaj, że gen, jest jak plik (program) na twoim komputerze.
Do póki nikt go nie uruchomi - nic się nie dzieje - program sam się nie uruchomi.
By gen został wywołany  (by nastąpiła tak zwana ekspresja genu) - muszą nastąpić specyficzne warunki.

 

W wielu chorobach, przypuszcza się zaburzenia flory bakteryjnej.
Samych bakterii mamy 10 razy więcej w naszym organizmie niż naszych własnych komórek.
Ze względu na ich różnorodność, posiadają wielokrotnie więcej różnych genów niż my.
Wiele z nich nauczyło się współpracować z nami i wpływać na nasze decyzje, zachowania.

Probiotyki, Prebiotyki, Synbiotyki

Czym są Probiotyki, Prebiotyki, Synbiotyki? Zrozumiesz czym jest flora bakteryjna. Czy bakterie są złe czy dobre? Poznasz źródła bakterii probiotycznych (naturalne i z apteki) oraz szokujące informacje na temat suplementów. Czym jest szczep? wybrać? Zrozumiesz, że sam probiotyk nie wystarczy (potrzebne jest odpowiednie środowisko).

Zdrowie Probiotyki Prebiotyki Synbiotyki Bakterie Mikroorganizmy

Więcej dzieci z autyzmem 

 

Cumulative incidence of autism to age 5 years by calendar time of conception for children born from 1990 to 2002 in California who survived past their 1st birthday.

Additional adjustment for child’s sex, preterm status, and maternal age did not alter these results. In addition, restricting the analysis to singleton, full term, or preterm births did not change the pattern of findings (data not shown).

When we reanalyzed data using month of birth rather than month of conception, we found that August, September, October, November, and December births were associated with increased risk of autism. However, after controlling for year of birth, maternal education, and child ethnicity, only November births (OR = 1.12 [95% CI = 1.05 – 1.20]) compared with April births, were associated with increased risk of autism

 

Epidemiology. 2011 Jul;22(4):469-75. doi: 10.1097/EDE.0b013e31821d0b53.
Month of conception and risk of autism.

Badanie obejmuje 6,604,975 dzieci urodzonych od 1990 do 2002 w Kaliforni.
W latach 1990 do 2008 bazie danych Kalifornii zidentyfikowano 19,238 przypadków autyzmu.
W badaniu uwzględniono dzieciaki które przeżyły pierwszy rok. Uwzględniono jedynie przypadki autyzmu zdiagnozowane do 6 roku życia.

 

Hmm..
Może witamina D?
Nasze ciało naturalnie syntetyzuje witaminę D w naszym organizmie pod wpływem słońca (promieniowanie UV-B).
Witamina D (w sumie hormon) kontroluje (wpływa) na kilkaset genów. Zaś jej deficyt jest związany z licznymi chorobami.

Niestety np. w Polsce, od września do kwietnia, nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniej ilości witaminy D nawet gdybyśmy leżeli cały dzień na słońcu (słońce jest za daleko, przez znacznie mniej dociera do nas promieniowania UV-B).

//TODO: badanie szerokość geograficzna.


 

 

 

Aktualnie wszelkie dyskusje na temat autyzmu to gdybanie.
 

 

//TODO: 

bakterie jelita -> rozwój mózgu

Dysbioza -> choroby

wiele czynników środowiskowych powiązanych z autyzmem (szczepionki są jednym z nich).

dysfunkcje mitochondrialne + gorączka wywołana przez szczepionkę (lub inne czynniki) daje autyzmo podobne symptomy

- potwierdził to nawet dyrektor 

"Julie Gerberding went on CNN's house call in march of 2008. She admitted during the interview that vaccines cause Autism in children. She was fired soon after this appearance.(later she received a job at Merck's vaccine department!)"

 

rtęć, alumium  - jako konserwant. Z dodatkami efektywniej działają szczepionki - stany zapalne - większa odpowiedź immunologiczna.

Dziecko brak bariery krew mózg.

 

Cała historia Autyzmu zaczęła się od dr Wakefilda.
DR. Wakefield, kiedyś napisał publikację wraz z innymi autorami (Murch SH, Anthony A, Linnell J, Casson DM, Malik M, Berelowitz M, Dhillon AP, Thomson MA, Harvey P, Valentine A, Davies SE, Walker-Smith JA.).
Było to artykuł z niedużą próbą (12 dzieci).

Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children.

All 12 children had intestinal abnormalities, ranging from lymphoid nodular hyperplasia to aphthoid ulceration. Histology showed patchy chronic inflammation in the colon in 11 children and reactive ileal lymphoid hyperplasia in seven, but no granulomas. Behavioural disorders included autism (nine), disintegrative psychosis (one), and possible postviral or vaccinal encephalitis (two). There were no focal neurological abnormalities and MRI and EEG tests were normal.

 

PL: //Tłumaczenie automatyczne goolge
U wszystkich 12 dzieci stwierdzono nieprawidłowości w jelitach, od rozrostu guzowatego limfoidalnego do owrzodzenia afty. Histologia wykazała niejednolity przewlekły stan zapalny w okrężnicy u 11 dzieci i reaktywny przerost limfoidalny w jelicie krętym u siedmiu, ale bez ziarniniaków. Zaburzenia behawioralne obejmowały autyzm (dziewięć), psychozę dezintegracyjną (jedną) i możliwe postwirusowe lub szczepionkowe zapalenie mózgu (dwa). Nie stwierdzono ogniskowych nieprawidłowości neurologicznych, a badania MRI i EEG były prawidłowe.


Uwaga, jest to praca odrzucona przez czasopismo lancet, stwierdzono nieprawidłowości

Lancet. 1998 Feb 28;351(9103):637-41.

 

 

 

stracił prawa leczenia i został ogłoszony jednym z największych oszustów w historii medycyny.
Czasopismo Lancet wycofało jego prace

 

The MMR vaccine and autism: Sensation, refutation, retraction, and fraud

Scientists and organizations across the world spent a great deal of time and money refuting the results of a minor paper in the Lancet and exposing the scientific fraud that formed the basis of the paper. Appallingly, parents across the world did not vaccinate their children out of fear of the risk of autism, thereby exposing their children to the risks of disease and the well-documented complications related thereto. Measles outbreaks in the UK in 2008 and 2009 as well as pockets of measles in the USA and Canada were attributed to the nonvaccination of children.[7] The Wakefield fraud is likely to go down as one of the most serious frauds in medical history.[9]

Indian J Psychiatry. 2011 Apr-Jun; 53(2): 95–96.

 


 
 

 

DR. WAKEFIELD: [00:18:44] Now let’s look at the evolution of or the evolving fetus in the womb from three to thirty-eight months. The phase of—because here, timing is everything. Why not every child? Remember, that is the key question. Why not every child? If your mother takes this drug during this time period of upper limb development, that is when you get problems with upper limb development. If your mother takes the drug before that or after it, you will not have problems with upper limb development. If this is the period for lower limb development, if your mother takes that drug during that period, that is when you will have the problem. So the exposure does not necessarily produce a universal outcome. 

DR. WAKEFIELD: [00:19:33] Now, this is phocomelia, these are those children who are born—phocomelia means seal-like disorder, seal-like abnormality. And you can see these children had no or rudimentary arms. And these were children whose mothers took that drug during that critical window of upper limb development. 

DR. WAKEFIELD: [00:19:57] Here is the time during which the external and internal ear develops. A critical window of development. Now, and here is such an ear abnormality in the child. So exposure does not equate to universal outcome. Exposures may result in very different outcomes, timing is crucial. The interesting thing is that Thalidomide causes autism. Children with autism do not have limb abnormalities, they don’t have upper limb or lower limb abnormalities, but they do commonly have ear abnormalities. And what this has led to is now the appreciation of that critical window for developing autism in the phase of Thalidomide—is the mother taking the drug between 20 and 24 days? Twenty to twenty-four days. So it’s critical to understand that timing in this case is everything. And I hope that makes it clear. A widespread exposure, and only 30% of those children whose mothers took the drug during 20 to 24 days will actually develop autism. Why? We don’t know. But not everyone will develop it. And I hope that goes some way to using an argument that you might put forward to people who question this issue of universality. So it doesn’t apply to adverse reactions, the vaccines just as it does not apply to protective vaccine responses. Not everybody responds to vaccines in the same way. And this is very very important because the belief has been of course, that one size fits all. It does not and it never did.

 

Poliwalentne vs monowalentne

monowalentne - mają więcej konserwantów.

 

//TODO: synergia aluminium + rtęć

 

Opakowania zbiorowe vs pojedyńcze szczepionki

 

..

Szczepionkowcy

ospa 1000 chorób -> 6 hospitalizacją

Ospa wietrzna - ok.

95%osób uzyskuje odporność.

spada ryzyko zachorowalności na półpasiec

Jeśli wystąpi to ma łagodniejszy przebieg

Antyszczepionkowcy

kilkanaście procent ma po niej gorączkę

20% boleści w miejscu wkłucia

3% wytępuje wysypka (w ciągu 25 dni)

Raz na kilka mln osób zaszczepiona osoba może zarazić zdrową osobę

 

 

Reklama

konserwanty i dodatki

Kalendarz szczepień

 


źródło: http://szczepienia.pzh.gov.pl/kalendarz-szczepien/
Na szczepienia.pzh.gov.pl znajduje się aktualne informacje na temat kalendarza szczepień.

 

 

Wiele kontrowersji dotyczących szczepień, nie dotyczy samych szczepionek, lecz czasu kiedy są podawane.
To znaczy dotyczą kalendarza szczepień.

 

Dlaczego czas szczepienia może mieć znaczenie?

//TODO: Bariera krew mózg.
//TODO: W różnym okresie rozwijają się rożne narządy.
//TODO: rozwija się układ odpornościowy

//TODO: Obrazek Gra pozioł łatwy, średni, trudny.

 

Na stronie vaccine-schedule.ecdc.europa.eu możesz porównać kalendarz szczepień.

Polska vs Niemcy

W Polsce w pierwszej dobie obowiązkowo, administracyjnie szczepi się dziecko na:

  • gruźlicę, podczas gdy nasi sąsiedzi nie mają szczepionki na gruźlicę w swoim kalendarzu.
  • wzw B (wirusowe zapalenie wątroby typu B) również szczepimy w pierwszej dobie, podczas gdy nasi sądsiedzi wstrzymują się 2 miesiące.

Warto zwrócić uwagę, że w Niemczech szczepionki nie są obowiązkowe.
Jednak od ~2015 są tam obowiązkowe konsultacje z lekarzem domowym/pediatrą, którzy informują o skutkach nieszczepienia. Pierwszą dawkę szczepionki na odrę przyjmuje ok 98% dzieci.

 

 

 

Nowe zmiany.
http://dziennikmz.mz.gov.pl/api/DUM_MZ/2017/108/journal/4169

 

 

 

Reklama

 

Kto kogo zaraża?
 

Bezpieczeństwo szczepionek

//TODO: badania + metody analiz - co porównywali, jaka próba kontrolna, jakie placebo, randomizacja, powtarzalność, .. w jakich warunkach, w jakim wieku.. kofaktory

 

Bezpieczeństwo szczepionki vs bezpieczeństwo szczepionek i ich interakcji.

Badania kliniczne?

 

 

 

Interakcje z innymi!??

 

Zgłaszanie efektów ubocznych

Co jest zgłaszane?

Do jakiego czasu można zgłosić?

Czy wszystko jest zgłaszane?

Aspekty ludzkie.

 


Odporność zbiorowa

 

====================================================================

Szczepionki

 

====================================================================

 

Reklama

 

Szczepionki vs Gluten :)

Problem ze szczepieniami przypomina mi problem z glutenem.

 

Tak samo jest ze szczepionkami.

Coś się dzieje, nie wiadomo co.
Czy to kwestia rtęci, aluminium, innych zanieczyszczeń, czy ...

Choć zazwyczaj mówi się: To jest genetyczne, kończąc temat.
Jednak jeśli następuje wzrost, to dlaczego?

 

Zmiany definicji

"Epidemia"

"Polio"

Powikłanie gdy objawy utrzymywały się do 2 dni, po zmianach 60 dni.

//TODO: wykres polio - aseptyczne zapalenia mózgu, koksaki, polio uznawane za polio.
//TODO: grafika Kreatywna księgowość

 

 

Szczepionki 

Na rynku dostępne są różne szczepionki. Nie należy wszystkich wrzucać do jednego worka!

Warto zawsze przeanalizować plusy i minusy - potencjalny zysk, potencjalne ryzyko (straty).

 

Bez szczepionki:

  • Jakie jest prawdopodobieństwo zachorowania na daną chorobę bez szczepionki?
  • W jaki sposób dochodzi do infekcji? Być może infekcja wymaga np. stosunku seksualnego, zatem w niektórych sytuacjach może nie dotyczyć.
  • Jakie mogą wystąpić powikłania w przypadku choroby (prawdopodobieństwo) i czy jestem w stanie je zaakceptować?
  • Czy współcześnie potrafimy poradzić sobie z daną chorobą? (np. w niektórych sytuacjach np. antybiotyk może szybko rozwiązać problem, w niektórych sytuacjach należy zastosować proste procedury).
    Jeśli tak, to jak dobrze? Dodatkowe konsekwencje?
  • Czy znane są sposoby zapobiegające tej chorobie?

Ze szczepionką:

  • Jakie jest prawdopodobieństwo zachorowania na daną chorobę po zastosowaniu szczepionki? Czy ryzyko zostało zmniejszone?
    Chodzi o redukcję zachorowalności, a nie tylko, to, że organizm wytworzy przeciwciała przeciwko antygenom obecnym w szczepionce.
    Naukowcy mogli np. błędnie zidentyfikować źródło problemu (korelacja to nie przyczyna).
    Antygeny mogą być inne przy kontakcie np. ze szczepami nie uwzględnionymi w szczepionce jednak nadal wywołującymi tą samą chorobę.
  • Jakie powikłania mogą wystąpić po szczepieniu (prawdopodobieństwo) i czy jestem w stanie je zaakceptować?
  • Czy potencjalne korzyści są większe od możliwych strat?
  • Jak można zredukować potencjalne ryzyko?

Być może powikłania są marginalne w stosunku do potencjalnych korzyści.

 

 

Każdą szczepionkę należy przeanalizować osobno.
Nie należy 'wszystkich' wrzucać do jednego worka.
 

Szczepionki: omówienie

Omówienie szczepionek na Grypę, WZW-B, BCG Gruźlica, MRR (Odra Świnka Różyczka), Gardasil (HPV), Polio (IPV / OPV)

 

Opinie w sieci (filmy)

Pamiętaj, są to opinie, każdy ciągnie w swoją stronę.
Kto jest autorytetem?

 

Debata w TV na temat szczepień dr Hubert Czerniak , Justyna Socha Stop NOP, dr Michał Sutkowski
Film "Za" i "Przeciw".

 


Film "Za" i "Przeciw".
Dr Bucholc vs dr Jerzy Jaśkowski.

 


Film "Za"

 


"Świat jest inny cz.1- Szczepienia"
"Przeciw"

 

 


"8 argumentów używanych najczęściej przez przeciwników szczepień"
"Za"

 


Szczepionki a autyzm
"Za"

 

 

Królik doświadczalny

 

By ocenić sensowność szczepienia, nieszczepienia (lub dowolnie innego działania).
Zawsze potrzebna jest próbka kontrolna.
Dzięki niej możemy określić czy coś działa, czy nie.

 

Jeśli złapie cię grypa? A szczepiłeś się, to szczepionka działa? Może będziesz chociaż krócej chorować? Krócej od innej osoby szczepionej? - bez porównania trudno powiedzieć.
Jeśli nie chorowałeś, a szczepiłeś się to też nie wiadomo, czy nie zachorowałeś dzięki szczepionce. Być może po prostu twój układ odpornościowy dobrze się sprawdził, być może nie miałeś kontaktu z wirusem itd.

Dowód przez przykład - "Ania się zaszczepiła i zachorowała" - nie jest dowodem o nieskuteczności szczepionek.
Potrzebne są dane epidemiologiczne - duża próbka + próbka kontrolna.

 

Dlatego uważam, że: jeśli ktoś chce szczepić to niech szczepi, jeśli ktoś nie chce szczepić też powinien mieć taką możliwość.
Każdy przede wszystkim dba o własne interesy i swoich najbliższych. Na zdrowiu naszym, naszych najbliższych (dzieci), najbardziej będzie zależeć właśnie nam.
Gdyby coś się stało, po zaszczepieniu/nie zaszczepieniu dziecka to ... //TODO: ...
Poza tym dzięki temu będziemy mieli dodatkowe dane do analizy które mogą jeszcze bardziej przyczynić się do rozwoju medycyny.

 

Jeśli ktoś chce palić, to niech pali.
Jeśli ktoś chce pić, to niech pije. 

 


Jeśli osoba pije i wsiada za kierownicę zagraża nie tylko swojemu życiu!

 

 

 

Wolność człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego człowieka.

Alexis de Tocqueville

 

Co w przypadku epidemii?

Czego się spodziewać?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Corrupted_Blood_Incident

 

Szczepionki dają odporność czasową.

Niektóre choroby są bardzo groźne dla dorosłych. naturalna odporność ...

 

Reklama

Moje zdanie

Nie jestem przeciwny szczepionkom.

Uważam, jednak, że należy zadbać o ich bezpieczeństwo.
Należy zadbać o wszelkie czynniki zwiększające/zmniejszające możliwość powikłań.

Ochrona, nie powinna dawać gorszych powikłań niż potencjalny zysk.
Istnieją czynniki które zwiększają ryzyko wystąpienia złych efektów ubocznych (NOP), i takie które zwiększają prawdopodobieństwo że będzie OK.

Najważniejsze zdaję się by:

Nie szczepić gdy dziecko jest chore.

W takiej sytuacji dodatkowe obciążenie organizmu może skończyć się naprawdę źle.

Kalendarz, to zalecenie.


Jeśli dziecku nawet nie ma temperatury, a ma 'gluty w nosie' - może świadczyć to o aktualnej infekcji.

 

Witamina C

Witamina D3 - jaki poziom D-25(OH)D

D3, K2, A, Eut

W sprawie ewentualnych błędów, proszę o merytoryczny komentarz :)

 

Poród, najlepiej naturalny. Nie myć w pierwszej dobie (zobacz "probiotyki").

Interesujesz się zdrowiem, dlatego zobacz również:

Zdrowie

Genialne wprowadzenie do tematyki zdrowia. Zrozumiesz dlaczego warto zadbać o zdrowie. Dlaczego leczenie objawowe nie jest rozwiązaniem (medycyna akademicka skupia się na symptomach). Dowiesz się, że badania naukowe mogą być wyznacznikiem "jak żyć" (ale mogą też być szkodliwe) - jakość i wiarygodność badań. Nawet naukowcy mylą korelację z przyczyną - zrozumiesz na czym polega różnica. Medycyna czy biznes? (grupy interesów). Spojrzysz na zdrowie znacznie szerzej. Dowiesz się, że różne narzędzia służą różnym celom (kiedy i jaka medycyna się sprawdza). Kiedy warto skorzystać z medycyny akademickiej, a kiedy szukać wśród medycyn alternatywnych.

Zdrowie Podstawy

Jak sprawdzić zakwaszenie żołądka?

Dowiesz się jak sprawdzić zakwaszenie żołądka. Czy test jest wiarygodny. Jak zakwasić. Przeciwwskazania, zgaga.

Zdrowie Ukryte Terapie Jerzy Zięba Test
 

Probiotyki, Prebiotyki, Synbiotyki

Czym są Probiotyki, Prebiotyki, Synbiotyki? Zrozumiesz czym jest flora bakteryjna. Czy bakterie są złe czy dobre? Poznasz źródła bakterii probiotycznych (naturalne i z apteki) oraz szokujące informacje na temat suplementów. Czym jest szczep? wybrać? Zrozumiesz, że sam probiotyk nie wystarczy (potrzebne jest odpowiednie środowisko).

Zdrowie Probiotyki Prebiotyki Synbiotyki Bakterie Mikroorganizmy

Czym są wolne rodniki?

W obrazowy sposób zrozumiesz czym są wolne rodniki a czym przeciwutleniacze. Dowiesz się jaką pełnią rolę w organizmie (i nie tylko). Czy wolne rodniki są złe a przeciwutleniacze dobre? Dowiesz się, że antyoksydanty się różnią (np. że jedne rozpuszczają się w tłuszczach a inne w wodzie). Woda z tłuszczem się nie miesza, zatem mogą działać w innych miejscach (np. w błonie komórkowej vs cytoplazmie - wnętrze komórki). Będziesz mógł/mogła przeprowadzić mały eksperyment w domowym zaciszu.

Zdrowie Antyoksydanty Jak to działa Glutation Witamina E Witamina C Flawonoidy Ważne Wolne rodniki Stres oksydacyjny Beta karoten Podstawa Przeciwutleniacze Redox Bioflawonoidy ORP

Antybiotyki

Czym są antybiotyki? Skąd pochodzą? W czym pomagają? A w czym nie? Wirus czy bakteria - jak rozróżnić? Badanie CRP i zakresy. Nadużycie antybiotyków (z czego wynika) i konsekwencje. Jak szybko bakterie uodparniają się na antybiotyki? Jak dużo używa się antybiotyków - będziesz w szoku! Antybiotyki używa się do leczenia ludzi i zwierząt. Jednak czy ma to znaczenie dla naszego zdrowia?

 

 

Uwaga: Prawie wszystkie artykuły cały czas aktualizuję :) Możesz spotkać: literówki, niedokończone zdania itp. Najpierw jakoś potem jakość. Wszelkie uwagi są mile widziane!
Pomóż innym - Podziel się - Udostępnij, to takie proste.

Ciekawe?
Bądź na bierząco!
Polub StartHerePL: Zdrowie
Dodatkowo zobacz inne kategorie
Polub StartHerePL: Biznes
Polub StartHerePL: InfoTechnologia

Nie masz konta na FB?
Pomóż - Wsparcie - Darowizna?

Przygotowanie artykułów zajmuje dużo czasu, do tego dochodzą koszty m.in. serwera.
Dlatego wszelkie darowizny są mile widziane - każda złotówka się liczy!

PayPal (możliwość płatności kartą):
Konto

mBank: 81 1140 2004 0000 3902 7604 5817

Krypto

LTC: LZqTnSMxjEtJpT5VttKg8339gWJvig9rVE

ETH: 0x725F98e3eB04fbaC171410160F22a6cB95e26151 (duże prowizje)

BTC: 1E5Nk23zb7kohtX1tPNLiVyiRAjZxbuXr7 (bardzo duże prowizje)

Inne formy pomocy:

Kupując książki za pomocą porównywarki cen ksiązek (otrzymam 3-4% od ceny książki czyli ~1 zł).

Polub / Udostępnij