Szczepić czy nie?

Szczepionki 

Szczepionki to bardzo kontrowersyjny temat.

Skoro budzi tyle emocji, to prawdopodobnie warto się zainteresować, zwłaszcza gdy czeka cię obowiązkowe szczepienie dziecka.

W gąszczu kłotni i chaosu medialnego, trudno jest zrozumieć o co tak naprawdę chodzi.

Zwłaszcza, że nieraz wyciąga się argument drugiej strony przedstawiajac go w sposób irracjonalny (dyskredytujacy).

 

Analiza tematu

Czym jest prawda? Kto ma rację? Religia i wiara w nasze przekonania. Błędy poznawcze. Pułapka autorytetów.

Cel: Po co szczepimy?

Zanim cokowliek zaczniesz robić, zawsze warto się zastanowić, co chcesz osiągnąć?

Być może instieją lepsze narzędzia.
Po co tak naprawdę szczepimy?

Szczepimy ponieważ boimy się śmierci, ciężkich powikłań w przypadku choroby.

A szczepionki mają nas przed tym ochronić.

Szczepienie to forma ubezpieczenia.

Chcemy być zdrowi.

 

Jeden cel różne drogi

Wiemy jaki jest nasz cel. - chcemy być zdrowi.
Jak możemy go zrealizować?

Patrząc na dowolna mapę - łatwo można dojść do wniosku, że w dane miejsce można dotrzeć na różne sposoby.

 

By utrzymać zdrowie:

  • możemy rozpocząć leczenie gdy tylko zachorujemy,
    albo
  • podjąć działania profilaktyczne (zawczasu).
Profilaktyka, jest zazwyczaj tańsza, niż leczenie i koszta 'rehabilitacji' (pełnego powrotu do zdrowia).

 

Spostrzerzenie

 

Reklama

 

Scena z fabularnego filmu "World War Z".
Mimo epidemii - nie wszyscy chorują - jakby wirus niektórych omijał.
W kontekście filmu może to nie najlepszy przykład, bo chłopak był nieuleczalnie chory.

 

Dlaczego niektórzy nie chorują?
Dlaczego gdy wszyscy w okół są chorzy, oni nadal są zdrowi?
Dlaczego niektórzy mogą być np. nosicielami, nie mając żadnych objawów choroby?
Dlaczego w pewnych miejscach choroba występuje, a w innych nie?

 

Profilaktyka

 

Szczepionka również może zostać uznana za formę profilaktyki.

Reklama

 

Reklama vs rzeczywistość

Wiele osób odbiera szczepionki w sposób wyidealizowany.

Dzięki szczepionce będę zdrowy/zdrowa. Będę odporny/odporna na możliwą infekcję.

Jak już wiesz szczepionka z założenia musi pobudzić układ odpornościowy do wytworzenia przeciwciał.
Twój organizm musi mieć siłę poradzić sobie ze szczepionką.
Dlatego powinno szczepić się wyłącznie zdrowe osoby! Dlatego tak ważna jest kwalifikacja (nie należy jej bagatelizować). Szczepionka mogła by być w tym przypadku dodatkowym obciążeniem.
Być może spotkałeś się z sytuacją w której w pracy po szczepieniu na grypę poczułeś się fatalnie (rozchorowałeś się).
Jednak mówi się, że nawet taka choroba powinna być łagodniejsza niż w przypadku 'naturalnej infekcji'. Natomiast gdy uzyskasz już odporność to prawdziwą infekcję przejdziesz znacznie łagodniej!

Czasem efekty uboczne mogą być znacznie gorsze. Kwestia jakie mamy plusy, jakie minusy.

Producent zawsze chwali swoje produkty przedstawiając je z najlepszej strony. Zaś minusy - chowa się pod dywan.Sytuacja przypomina trochę sytuację z fastfoodów. 
Wchodząc do restauracji wybierasz pięknego hamburgera przedstawionego na szyldzie, a dostajesz po prostu hamburgera. Choć wygląda inaczej, to nadal jest hamburgerem. 

 

Hamburger z sieci McDonalds (r)
Zdjęcie z oferty McDonalds.

 

Takiego hamburgera dostajemy w restauracji, choć na zdjęciu (w reklamie) wygląda inaczej.

 

Wiadomo również, że działy reklamy i marketingu, PRu firm farmaceutycznych zadbają o dobry wizerunek, odpowiednią ilość informacji, tak byśmy wybrali słuszną ofertę.
 

Reklama

Przy okazji produktów spożywczych.
Z pewnością zauważyłeś, że kupując dowolny produkt, to zawsze są jakieś dodatki.
Czasem są to dodatki ze względów ekonomicznych, dzięki czemu szynka może mieć 50% mięsa podczas gdy kiedyś trzeba było 10kg miesa by wybrodukować 8kg szynki).

Często są składniki które przedłużają trwałość - konserwanty.
Szczepionkę trzeba przechować w bezpieczny sposób przez dłuższy czas (od produkcji, po jej podanie) - dlatego trzeba użyć konserwantów.
Konserwant - konserwantowi nie równy.

Wielu "Antyszczepionkowców" właśnie się ich obawia (mają pewne zarzuty).

Często produkt zawiera znacznie więcej niż to co znajduje się w nazwie.

 

Czasem pojawiają się różne dodatki, zanieczyszczenia. 
Zdarzają się błędy, w końcu wszędzie pracują ludzie.
A błędy czasem trudno wybaczyć (możemy czuć się zdradzeni, oszukani).

Reklama

Wątpliwości?

Wątpliwości również pojawiają się, gdy kolejny raz słyszymy np. o rtęci, zanieczyszczeniach, powikłaniach (NOP), autyźmie i innych zaburzeniach.

To znaczy, że według niektórych szczepionka może nie tylko choronić, ale może również szkodzić!

Jeśli może zaszkodzić to w jakich warunkach?

Czy warto interesować się 'zabezpieczeniem', które może być gorsze niż sama choroba?

W takiej sytuacji zawsze warto się zastanowić.

AntySzczepionkowcy

Wielu "AntySzcepionkowców" - wcale nie jest przeciwko szczepionkom!

Primum non nocere (z łac. „po pierwsze nie szkodzić”) – jedna z naczelnych zasad etycznych w medycynie

https://pl.wikipedia.org/wiki/Primum_non_nocere

Analiza

Skoro mogą pojawić się wątpliwości, zawsze warto się zastanowić  przeanalizować Plusy i Minusy.

Bez szczepionki:

  • Jakie jest prawdopodobieństwo zachorowania na daną chorobę bez szczepionki?
  • W jaki sposób dochodzi do infekcji? Być może infekcja wymaga np. stosunku seksualnego, zatem w niektórych sytuacjach może nie dotyczyć.
  • Jakie mogą wystąpić powikłania w przypadku choroby (prawdopodobieństwo) i czy jestem w stanie je zaakceptować?
  • Czy współcześnie potrafimy poradzić sobie z daną chorobą? (np. w niektórych sytuacjach np. antybiotyk może szybko rozwiązać problem, w niektórych sytuacjach należy zastosować proste procedury).
    Jeśli tak, to jak dobrze? Dodatkowe konsekwencje?
  • Czy znane są sposoby zapobiegające tej chorobie?

Ze szczepionką:

  • Jakie jest prawdopodobieństwo zachorowania na daną chorobę po zastosowaniu szczepionki? Czy ryzyko zostało zmniejszone?
    Chodzi o redukcję zachorowalności, a nie tylko, to, że organizm wytworzy przeciwciała przeciwko antygenom obecnym w szczepionce.
    Naukowcy mogli np. błędnie zidentyfikować źródło problemu (korelacja to nie przyczyna).
    Antygeny mogą być inne przy kontakcie np. ze szczepami nie uwzględnionymi w szczepionce jednak nadal wywołującymi tą samą chorobę.
  • Jakie powikłania mogą wystąpić po szczepieniu (prawdopodobieństwo) i czy jestem w stanie je zaakceptować?
  • Czy potencjalne korzyści są większe od możliwych strat?
  • Jak można zredukować potencjalne ryzyko?

Opcja 3, szczepimy, ale rozsądnie

    Szczepienie z odpowiednim harmonogramem (plus ewentualna selekcja szczepionek).

 

Najważniejsze obiekcje

Koniecznie zapoznaj się z obiekcjami 'antyszczepionkowców'.

 

 

Co możesz zrobić?

 

Szczepić tylko gdy zdrowe
 

Każde szczepienie obciąża organizm. Polega ono w końcu na pobudzeniu układu odpornościowego, w taki sposób by w przyszłości bronił się przed podobnym atakiem.

Gdy organizm będzie zbyt obciążony, może nie poradzić sobie wystarczajaco ze szczepionką, co może prowadzić do powikłań.

Dlatego należy:

Szczepić dziecko tylko gdy jest w pełni zdrowe!

Warto pamiętać, że obciążeniem może być również np. niedotlenienie w czasie porodu (obniżona ocena w skali Apgar)

Skala Apgar – skala używana w medycynie w celu określenia stanu noworodka zaraz po porodzie
https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_Apgar

Na marginesie dodam, że w Polsce szczepi się w pierwszej dobie szczepi się administracyjnie przeciw: Wirusowemu zapaleniu typu B (HepB), oraz Gróźlicy (BCG).
Aktualnie w niektórych szpitalach, zamiast w pierwszej dobie, szczepi się przy wypisie ze szpitala (np. Instytut Matki I Dziecka).
Poza tym, istnieje możliwość by zaszczepić później.

 

Trudno ocenić w pierwszej dobie zdrowie dziecka - czy ma obniżoną odporność czy nie.
Obliżona ocena w skali Apgar, może wiązać się zwiększonym ryzykiem powikłań!

 

Jeszcze raz: Szczepimy tylko gdy dziecko jest zdrowe.
Niestety niektórzy lekcewarzą tą zasadę, zkaładając 'to tylko katar'.
Katar - widzimy - nie wiemy co dzieje się wewnątrz!
 

Symptom - choroba?

Uwaga, choroba może rozpocząć się wcześniej zanim pojawią się pierwsze symptomy!

Oranizm może być bardzo obciążony w początkowej fazie infekcji!

Impreza, kontakt z innymi (dziećmi), to zwiększone ryzyko infekcji.
Jeśli planujesz zaszczepić dziecko 'po imprezie' (nie wiadomo, czy czegoś nie złapało w między czasie).
 

Unikaj zwiększonego ryzyka infekcji przed szczepieniem / zaraz po.


Dlatego lepiej nie organizować 'imprezy' na kilka dni przed szczepieniem.
Dziecko w czasie zabawy z innymi może się zarazić. Symptomy mogą być jeszcze nie zauważalne.
Jednak może skończyć się to tak, że dziecko będzie obciążone swoją chorobą i jednocześnie szczepionką!

Uwaga: choroba może rozwijać się 2 tygodnie. To znaczy dziecko może być chore, choć tego nie widać.

Przedszkole to wylengarnia :)
Z przedszkola dzieci przynoszą różne dziwne infekcje.
 

Gdy planujesz zaszczepić małe dziecko, a planujesz się spotkać z rodziną/znajomymi z dzieckiem przedszkolnym "przed szcepieniem" (np. w weekend).
To miej na uwadzę zwiększone ryzyko infekcji. A infekcja + szczepienie, daje większe ryzyko powikłań. Może lepiej spotkać się po szczepieniu (z odopowiednim odstępem).
Jeśli się spotykacie dopytaj się czy dziecko jest zdrowe. Jeśli chore... A i tak planujecie się spotkać, to może lepiej na zwenątrz?
Jeśli nie masz wyboru, bo twoje starsze dziecko,.. no cóż.
 

U nas w przychodzni Infekcja oznacza, przesuniecie szczepienia o 2 miesiące (takie są terminy zapisów), gdy dziecko zachoruje tuż przed kolejnym.. wychodzi z tego już 4 miesiące.
 


 

Żywe szczepionki

Pamiętaj, że żywe szczepionki są żywe.
To znaczy zawierają żywe drobnoustroje, które się namnażają.
Trafiają potem one w zwiększonej ilości do otoczenia! (potencjalne zarażanie).

Drobnoustroje często są osłabiane (atenuowane), nie mniej nadal są.

 

 

Antybiotyk!

Szczepienie podczas, gdy dziecko lub matka przyjmuje antybiotyk, może wiązać się ze zwiększonym ryzykiem powikłań.

Niestety przypadki powikłań w takim przypadku są obserwowane. To znaczy w tym przypadku możemy spodziewać się większego prawdopodobieństwa powikłań.

Nie musi to być zaraz autyzm. Mogą to być różne drobniejsze zaburzenia.

Pozatym powiedzmy szczerze, nikt nie bierze antybiotyku gdy jest zdrowy!

Antybiotyki dodatkowo poważnie zaburzają naszą florę bakteryjną, od której w dużej mierze zależy nasz zdrowie.

Antybiotyki

Czym są antybiotyki? Skąd pochodzą? W czym pomagają? A w czym nie? Wirus czy bakteria - jak rozróżnić? Badanie CRP i zakresy. Nadużycie antybiotyków (z czego wynika) i konsekwencje. Jak szybko bakterie uodparniają się na antybiotyki? Jak dużo używa się antybiotyków - będziesz w szoku! Antybiotyki używa się do leczenia ludzi i zwierząt. Jednak czy ma to znaczenie dla naszego zdrowia?

 

Mniej, to  lepiej?

NIE: W jedną nózkę i drugą (dwie szczepienki na raz)

Kombo "X w 1". Czasem lepiej rozbić szczepionki.

 

Inne

Łączone vs nie łączone.

Jedna stopa, druga stopa.

 

Dawka?

TODO: Czas podania a rozwój dziecka..

 

Inne rekomendacje?

Rekomendacje

Profesor Majewska – neurobiolog, kierownik Katedry Marii Curie Komisji Europejskiej Zakładu Farmakologii i Fizjologii Układu Nerwowego w Warszawie, wspólnie z pediatrami opracowała propozycję zmiany programu szczepień w Polsce, która oparta jest na analizie programów w innych krajach Unii Europejskiej. Brzmią one następująco:

  1. Wyeliminowanie wszystkich szczepionek z thiomersalem;
  2. Zrezygnowanie ze szczepienia noworodków szczepionkami Wzw B (szczepienie tylko noworodków z grup wysokiego ryzyka czyli od matek zakażonych żółtaczką);
  3. Zrezygnowanie ze szczepienia noworodków BCG (stosować tylko u dzieci z regionów, gdzie odsetek chorych na gruźlicę wynosi powyżej 40 na 100 tys.);
  4. W pozostałej grupie dzieci rozpoczęcie szczepień od 4 miesiąca życia;
  5. Zrezygnowanie ze szczepionki krztuścowej pełno komórkowej;
  6. Podanie maksymalnie trzech rodzajów szczepionek w jednym dniu;
  7. Rezygnacja z podawania szczepionek zawierających żywe wirusy lub podawanie ich pojedynczo w bezpiecznych odstępach czasu;
  8. Udostępnienie szczepionek monowalentnych;
  9. Zobowiązanie szczepiącego lekarza do przeprowadzenia wstępnego wywiadu z rodzicami odnośnie alergii, astmy i innych chorób typu autoimmunologicznego oraz powikłań poszczepiennych u członków rodziny, co pozwoli przewidzieć, czy u danego dziecka mogą wystąpić groźne reakcje poszczepienne. Takie dziecko powinno mieć opracowany indywidualny, bardzo ostrożny program szczepień;
  10. Monitorowanie stanu zdrowia dziecka po szczepieniu, by w porę uchwycić stany zagrażające życiu lub zdrowiu dziecka;
  11. Stworzenie narodowego programu obowiązkowej rejestracji powikłań i zgonów poszczepiennych. Dane te powinny być raportowane do (WHO) i informacje o powikłaniach powinny być zamieszczane w książeczkach zdrowia dziecka.

https://mobile.facebook.com/stowarzyszeniestopnop/posts/630791386948293?locale2=pl_PL&_rdc=1&_rdr

 

  • Nie szczepić noworodków !
  • Stosować szczepionki nie zawierające thimerosalu – należy dopytywać i żądać !
  • Unikać szczepionek skojarzonych (zawierają więcej środków konserwujących z rtęcią lub innymi metalami ciężkimi) – podawać pojedyncze szczepionki przeciw odrze, śwince i różyczce, w osobnych zastrzykach w różnych dniach. Można np. podać szczepionkę przeciwko odrze w wieku 15 miesięcy, przeciwko różyczce w 27 miesiącu, przeciwko śwince w 39 miesiącu.
  • Robić jak najdłuższe przerwy pomiędzy szczepieniami – 6 miesięcy pomiędzy żywymi szczepionkami (odra, świnka, różyczka) to czas idealny, ale 3 miesiące są okresem rozsądnym.
  • Używać fiolek zawierających pojedynczą dawkę - zawierają znacznie mniej środków konserwujących.
  • Nie szczepić dziecka chorego lub w okresie rekonwalescencji.
  • Zapewnić zalecaną dzienną dawkę witaminy A przez 3 dni przed i w dzień podania zastrzyku. Niemowlętom podawać witaminę C po 150mg 2 razy dziennie, a małym dzieciom po 300mg 2 razy dziennie przez 3 dni przed i w dzień podania zastrzyku.
  • Dostosować kolejność szczepień do potrzeb dziecka - np. zakażenie wirusowym zapaleniem wątroby typu B następuje poprzez aktywność seksualną, nadużywanie narkotyków albo poprzez zakażenie od matki przy porodzie. Jeśli matka nie należy do grupy podwyższonego ryzyka, nie ma potrzeby szczepienia dziecka (można opóźnić to szczepienie nawet do 12 roku życia dziecka).
  • Jeśli to możliwe wykonać badanie wskaźników immunologicznych przed powtórzeniem dawek – obecnie są to dość drogie testy krwi. Wiele dzieci uodparnia się po pierwszej dawce i nie wymaga dawek przypominających.
  • Nie szczepić powtórnie, gdy wystąpiła negatywna reakcja na konkretną szczepionkę.

http://akademianatury.pl/higiena-naturalna/szczepionki/jak-bezpiecznie-szczepic-dzieci.html

 

 

Szczepionka szczepionce nie równa

Przy analizowaniu tematu, warto zwrócić uwagę, że szczepionka szczepionce nie równa.

 

 

Każdą szczepionkę należy przeanalizować osobno.
Nie należy 'wszystkich' wrzucać do jednego worka.
 

 

Często jest tak , że szczepionki występują w różnych wersjach (rożne szczepy, ilość). Są produkowane przez różne firmy.

Zobacz porównanie szczepionek

Szczepionki: omówienie

Omówienie szczepionek na Grypę, WZW-B, BCG Gruźlica, MRR (Odra Świnka Różyczka), Gardasil (HPV), Polio (IPV / OPV)

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zarejestruj się aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach poszerzających perspektywę. A mając szerszą perspektywę, możesz podjmować lepsze decyzje! (a to Twój czas, pieniądze, zdrowie, ..)

Hej, używam reCAPTCHA v3, by ograniczyć BOTy. PS: pamiętasz politykę prywatności?

Dobre? - polub i poleć innym
Polub StartHerePL: Zdrowie
Polub StartHerePL: Biznes
Polub StartHerePL: InfoTechnologia

Newsletter?

Hej, używam reCAPTCHA v3, by ograniczyć BOTy. PS: pamiętasz politykę prywatności?
Najpierw jakoś potem jakość. Prawie wszystkie artykuły cały czas aktualizuję :) Możesz spotkać: literówki, niedokończone zdania itp. Wszelkie uwagi są mile widziane! michal @ starthere.pl